Шестима души загинаха при тежка катастрофа тази нощ край Казанлък. Тя е причинена от 18-годишен младеж, употребил алкохол, който отскоро имал книжка. Инцидентът е станал около 1:00 на разклона между село Хаджи Димитрово и град Крън. На този фон от Държавната агенция по безопасност на движението предупреждават за натрупани проблеми в оказването на спешна помощ при инциденти. По темата работи Тихомир Игнатов.

Първоначалните данни показват няколко фактора довели до смъртоносния сблъсък, при който загинаха пътниците и в двете коли. Висока скорост, липса на опит и употреба на алкохол зад волана. 18-годишният шофьор, който е навлязъл в насрещното, е имал книжка отскоро.

От Държавната агенция по безопасност на движението заявиха, че ще бъде проверена школата, където се е обучавал младия мъж, както и документацията около изпита, който е положил.

За съжаление, това е поредният пример, който отново напомня колко сериозен е проблемът с войната по пътищата. В свои доклад от Държавната агенция предупреждават за проблеми в областта на спешната помощ и времето за реакция при пътни инциденти.

Според експерти съществуващите спешни отделения не са добре обезпечени кадрово, технологично и финансово.

Има и сериозен дефицит на лекари. Практиката показва, че голяма част от смъртните случаи настъпват в рамките на първите минути след инцидента, намаляването на времето за оказване на медицинска помощ от 25 на 15 минути може да намали смъртността с една трета.

Лозан Лозанов е медицински фелдшер от 38 години в спешна помощ в Шабла. В града болница няма и затова на екипа му се налага да работи и като спешно отделение.

Лозан Лозанов - медицински фелдшер: Ние сме изнесен център на Каварна, за да сме по-близко до пострадалите, до пациентите. Презумпцията е да съществува на 18-20 километра от филиала.

Медицинският екип покрива района от границата с Румъния и всички села в общината. Един от най-тежките участъци, особено през зимата, е главният път Дуранкулак-Варна.

Лозан Лозанов - медицински фелдшер: Когато оператор ни се обади, ние сме длъжни на първата минута да сме вече в линейката. И да се насочим по най-бързия начин към пострадалия. Тук е север, с повече критични снегонавявания, които по принцип трудно се справяме в такива моменти и адресите много закъсняват.

Според доклада на "Държавната агенция за безопасност на пътищата" в страната има неравнопоставеност по отношение на времето за достъп до спешна медицинска помощ. Налице са съществени различия както в рамките на районите на обслужване на един Център за спешна медицинска помощ, така и между отделните области.

В Ямбол например на 16 хиляди души се пада по един мобилен екип, а в област Велико Търново, Пловдив и Бургас такъв екип е разпределен между 140-210 хиляди. Според пътни експерти фалшивите сигнали до 112 допълнително усложняват работата на медиците.

Владимир Тодоров, Българска асоциация на пострадали при катастрофи: 40 до 50 процента от повикванията са фалшиви и трябва тук в случая прокуратурата да повдига обвинения и да вкарва хора в затвора за тези фалшиви повиквания. Те харчат ресурс, който е животоспасяващ.

В доклада се посочва още, че системата за спешна помощ не разполага с възможности за използване на специализиран санитарен транспорт за труднодостъпни райони. И още - няма достатъчно обучени парамедици. Според експерти оказването на помощ на пострадали именно в планинските райони е сериозен проблем.

Владимир Тодоров, Българска асоциация на пострадали при катастрофи: Съществува частен ресурс от оборудвани мотори за такъв тип дейност АТВ-та, които са оборудвани, но няма координация с държавните центрове за Спешна помощ и няма начин за финансиране на тези частни структури. Хеликоптерът, който се занимаваше с тази дейност приключи работа. В момента няма хеликоптер.

Според експерти поставянето на изнесени пунктове по магистралите и най-натоварените пътни участъци може да намали броя на жертвите. Друга от идеите е шофьорите с дълъг стаж зад волана да минават опресняващи курсове за оказване на първа помощ.