19 души са загинали в тежки катастрофи, 246 са ранени. Една от най-големите опасности на пътя - расте броят на неправоспособните шофьори.

7 души са загинали на пътя вчера. Цифрата е рекордна за страната, признават от МВР. Основните причини за тежките катастрофи продължават да са несъобразена скорост и употреба на алкохол. Все по-често патрулите се натъкват и на шофьори без книжка - само за 6 дни са хванати близо 700 неправоспобни водачи.

Инспектор Петър Соколов, ГД ,,Национална полиция": "Това се предимно млади хора, които взимат автомобилите на своите родители или на свои приятели, без да имат нужната квалификация, свидетелство за управление и реализират ПТП-та".

Практиката обаче показва, че санкциите не ги стряскат.

Инспектор Петър Соколов, ГД ,,Национална полиция": "Глобата при установяване на неправоспособен водач е до 300 лева. При последващи нарушения нещата стават по-сериозни и материалите се изпращат към прокуратурата".

Затова от Асоциацията на пострадалите при катастрофи предлагат законодателни промени, които да дават право на държавата да конфискува автомобилите на хванатите да карат без книжка.

Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи: "Когато ти даваш ключовете на шофьор, който няма книжка и знаеш, че следващия момента автомобилът може да бъде конфискуван никой няма да си даде автомобила на такъв шофьор. Има вариант, който да се задържа за някакъв срок. Не да се конфискува. За три, за шест месеца. Нарушителят да си плаща за този престой, докато не си плати всички глоби да не му се освобождава автомобила.

За 8-кратния рали шампион на България и преподавател по автомобилизъм Димитър Илиев скоростта продължава да е убиец номер едно на пътя.

Доц. Димитър Илиев, бивш рали състезател и преподавател в НСА: "Едно е да спираш от 50 км/час едно е да спираш от 100 км/час. Не двойно, а тройно става по-дълъг спирачния път. Би трябвало такива неща да се учат, хората да бъдат обучени в тези неща, а не да си карат и когато имат подобна ситуация да се окажат неподготвени и да не могат да реагират".

Според бившия рали състезател много от младите шофьори не са добре подготвени и е нужна промяна на системата за обучение, както и по-строг контрол на пътя.

Доц. Димитър Илиев, бивш рали състезател и преподавател в НСА: "Критериите са толкова занижени с 32 часа подготовка излизат на пътя и започват едно голямо самоусъвършенстване. Повечето от колегите, които обучават не дават дори азбуката на тези шофьори".

Преди серията от почивни дни от Пътна полиция предупреждават, че целият личен състав ще бъде разположен по пътищата за празниците. Ще се правят проверки за алкохол и ще се следи за превишена скорост. На местата, където традиционно се образуват големи тапи движението ще се регулира ръчно.