НОВИНИ

Интервю със заместник-главния прокурор Валери Първанов за очаквания ефект от приемането на закона за амнистията

Г-н Първанов, първо да ви благодаря за времето, което отделихте. Нашата тема днес и темата, която ще бъде за рубриката „Прокурорите" е подготвеният проектозакон за амнистията. Използвам случая, обаче, че от вчера има една новина, която общо взето зае първите места на вестниците и е една от най-актуалните именно че на България й бяха спрени европейските средства по програмата ФАР вече окончателно, едно решение, което Брюксел е взел и да ви попитам виновна ли е съдебната система, в частност прокуратурата за това спиране, защото и такива коментари имаше по вестници и въобще как ще го коментирате?

интервю заместник главния прокурор валери първанов очаквания ефект приемането закона амнистията
bnt avatar logo
от БНТ
16:16, 27.11.2008
Чете се за: 09:36 мин.
У нас

Г-н Първанов, първо да ви благодаря за времето, което отделихте. Нашата тема днес и темата, която ще бъде за рубриката „Прокурорите" е подготвеният проектозакон за амнистията. Използвам случая, обаче, че от вчера има една новина, която общо взето зае първите места на вестниците и е една от най-актуалните именно че на България й бяха спрени европейските средства по програмата ФАР вече окончателно, едно решение, което Брюксел е взел и да ви попитам виновна ли е съдебната система, в частност прокуратурата за това спиране, защото и такива коментари имаше по вестници и въобще как ще го коментирате?

- Определено считам, че и прокуратурата като част от съдебната власт е допринесла със своята работа, която явно не е оценена изключително високо от Европейската комисия за взетото решение. Но не считам, че органите на съдебната власт със своята дейност са предпоставяли изключително това решение. Наказателната репресия е предназначена да накаже тези, които се отклоняват от общите правила, които са определени от държавата. Наказват се изключенията. За съжаление констатацията на Европейската комисия е, че са налице нарушенията при 76% от проектите говори, че оценката за дейността на българските органи, които управляват средствата по европейските фондове не е добра и като правило е посочено, че се допускат слабости и нарушения. Т.е. при този процент на нарушения, ако приемем, че е коректна оценката органите на съдебната власт са безсилни. Не напразно навсякъде по света, когато се изчисляват наказаните по съдебен ред лица, говоря за осъдени лица се взима брой лица на 100 000 души от населението и обикновено са между 500 и 1000, т.е. по пътя на наказателната репресия могат да се откоригират не повече от 1% от обществените отношения, т.е. останалите 99% от обществените отношения следва да се развиват според правилата. Когато обаче нарушенията станат твърде много то и възможностите на съдебната власт в частност на прокуратурата да обвини и да иска наказване на такъв голям брой лица са недостатъчно големи или бих казал тази репресия не би била ефективна. Явно е, че трябва да се направят съответните промени, както в манталитета, така и във възможностите на органите, които управляват средства, за да може в случаите, когато има отклонение и те се надявам за в бъдеще да стават все по-малко прокуратурата да възлага разследвания, да обвинява и да доказва тези нарушения и съответно да бъдат наказани отклоненията от правото. Искрено съжалявам за това решение на Европейската комисия и пак подчертавам, че ние също имаме своята вина, макар и неопределяща.

- Какви са мерките, които сега прокуратурата предприема, има нов отдел, има ли много случаи, по които работите в момента?

- Именно поради действията на прокуратурата и в последните месеци аз считам, че беше отчетен включително от г-н Брюнер напредък в областта на противодействие на престъпленията свързани със средствата от еврофондовете, но да се подчертае изключителната важност и приоритет в нашата работа от 1 септември беше създаден специализиран Отдел 8 във Върховната касационна прокуратура на чело с г-жа Маргарита Попова. Бяха обособени звена в първоинстанционните прокуратури и най-вече в Софийска градска прокуратура от прокурори. Към тези звена бяха прикрепени разследващи органи, дознатели, следователи, оперативни служби и в момента се работи над 80 наказателни производства в цялата страна, приключват се със заключителни постановления, с обвинителни актове, вече са внесени няколко обвинителни акта. Ако... последния отчет беше за пет обвинителни акта през последния месец. Имаме и първото осъдително решение за г-жа, която беше злоупотребила с пари по програмата Леонардо да Винчи и беше призната от съда за виновна и й беше наложено наказание, при условие че беше възстановила изцяло сумата, която беше получила по тази програма в размер на няколко десетки хиляди евро, мисля, че беше 76 000 евро. Т.е. може да се каже, че прокуратурата се отнася изключително сериозно и отговорно към тази своя дейност и това не е моментна реакция, а ще продължи работата в тази насока със съответния интензитет и се надявам, че следващия доклад на европейската комисия през юли ще бъде отчетено, че ако има проблеми те не са в прокуратурата и в съдебната власт.

- Да се върнем към нашата основна тема за днес, а именно подготвения законопроект за амнистията. Може би първо да кажем на гражданите, защото в България като се чуе думата амнистия и обществено мнение е силно негативно въобще към това, че на някой осъден престъпник ще му бъде намалена присъдата например. Защо се налага един такъв закон?

- На първо място не всички български граждани разбират какво значи понятието амнистия. Амнистията означава, че определен вид дейния, които към определен момент от историята на една държава са обявени за престъпления, в един момент престават да бъдат престъпления или бих дал пример з бившия чл.280 от НК, че когато българският гражданин напусне пределите на страната по законен ред, примерно отиде на екскурзия,говорим за събития пред 1989 г. с изходна виза, тогава имаше такива, примерно за срок от три месеца и не се завърне в тези три месеца, той върши престъпление. Естествено след промените беше отменен този текст, т.е. деянието беше декриминализирано. Нормално е лицата, които са осъдени по един вече отменен текст да бъдат амнистирани, т.е. да се заличи този факт на осъждане и това е същинската амнистия, че се опрощават тези, които са осъдени за деяния, които вече не са престъпления. Има и друг вид амнистия, която е по-често срещата, а това е опрощаване на извършеното деяние, т.е. освобождаване от наказателна отговорност, като лицето било не се преследва по реда на закона, т.е. не е образувано срещу него досъдебно производство, не се привлича в качеството на обвиняем, не се изготвя обвинителен акт, не се постановява осъдителна присъда, ако е в тази фаза, ако е осъден с влязла в сила присъда не търпи наложеното му наказание или пък, ако е изтърпял вече наложеното наказание не се третира като осъждан и това е най-съществената разлика между амнистията и реабилитацията. Тъй като никой закон не може да обхване неблагоприятни последици за едно лице, което е амнистирало пример: не може да бъде магистрат български гражданин, който е осъждан за умишлено престъпление на лишаване от свобода, но е реабилитиран, т.е. изтекли са 10-20 години, но не може да бъде магистрат. Ако той бъде амнистиран той може да бъде магистрат, той може да бъде служител на МВР, т.е. със закона за амнистия се заличава самия факт на деянието и не се търси наказателна отговорност. Разбира се няма пречки да се търси гражданска отговорност и трябва да се знае, че тези лица отговарят по реда на Закона за задължения и договори за деликта, т.е. те са длъжни да възстановят причинените вреди от своето деяние. Но в наказателно правен аспект тези лица са с равно правно положение, както тези, които никога не са били подвеждани под наказателна отговорност. И това е амнистията. Това, за което вие говорите вече се нарича помилване, т.е. тогава, когато лицето е осъдено с влязла в сила присъда, когато то се третира за в бъдеще от държавата, докато е живо като осъждано в определени случаи включително за заемане на материално отговорна длъжност в определен период законите въвеждат ежедневно ограничение за лица, които са осъждани, независимо че могат да бъдат реабилитирани на едно такова осъждане и остава само изтърпяване на наложеното наказание, т.е. с института на помилването се намалява наложеното наказание не като размер, а като престой в местата за лишаване от свобода или пък освобождаване от глоба или съкращаване срока за изтърпяване на наказанието лишаване от права примерно да управлява моторно превозно средство. По принцип помилването се прави от президента или от вицепрезидента, когато е изрично упълномощен от президента, това е негово правомощие и се прави индивидуално с указ спрямо конкретно лице. Наложи се в последните години обаче практика това да се прави и със закон спрямо неограничен кръг лица, т.е. ... по определени заложени в закона критерии. Примерно остава му да излежи не повече от 6 месеца, ако е осъден за еди какво си престъпление. Лично аз считам, че не може да има само такъв закон, т.е. само помилваща амнистия, която се отразява върху размера на наложеното наказание и изтърпяване на това наложено наказание, защото в този случай НС влиза много драстично в правомощията на един друг конституционно закрепен орган, какъвто е президентът. Затова в един закон за амнистия задължително трябва да има и същинска амнистия, т.е. или да се декриминализира деяние и лицата, които са осъждани за такива престъпления до този момент се освобождават от отговорност и съответно се третират като не осъждани за в бъдеще или пък, макар да се запазва престъпния характер на деяние, примерно една кражба на едно агне, което е оценено за 80 лв. примерно казано съответно това се третира като кражба от маловажен случай и наказанието е до една година лишаване от свобода и едва ли съдът би наложил наказание точно лишаване от свобода до толкова до колкото се прилага в тези случаи разпоредбата на 78А, т.е. преминава се към административно наказателна отговорност налагане на глоба не повече от 5000 лв., но в този случай кражбата си остава кражба като престъпен състав, но конкретното лице извършило такова деяние наказуемо до една година лишаване от свобода би могло вече за в бъдеще да се третира като наказателно не извършено такова деяние, т.е. да бъде освободено от наказателна отговорност и съответно да му се даде втори шанс да има по-добро бъдеще, да не бъдат ограничавани неговите правата като гражданин. Има ли нужда от амнистия, ами това е институт, който е законово уреден, като той не се прилага става един мъртъв текст. Във всички европейски страни се прилага амнистията по определени поводи като знак на върховно милосърдие от страна на държавата спрямо свои и чужди граждани. Определено считам, че е настъпил в момента българската държава да отбележи едно събитие, пропуснахме влизането ни в ЕС, а това беше действително едно значително събитие. Имаше подготвен тогава проект, който по една или друга причина беше отхвърлен от Парламента. Не знам каква ще бъде съдбата и на този законопроект, който както се казва поводът е 130 години от създаване на Министерство на правосъдието, която също е една значителна дата с оглед възстановяване на държавността в България, но определено считам, че този път НС ще погледне много склонно на този закон и ще даде шанс на своите граждани да заживеят в обществото като нормални български граждани.

- Г-н Първанов, предвижда ли закона...колко хора ще бъдат обхванати от силата на този закон...?

- Аз мисля, че Законът за амнистия няма да утежни криминогенната обстановка в страната. До толкова до колкото от местата за изтърпяване лишаване от свобода ще бъдат освободени около 3000 в момента лишени от свобода, на които им остават по няколко месеца до изтърпяване на това наказание, т.е. така или иначе след съвсем кратък период от време те отново ще бъдат сред своите близки. До шест месеца или до една година за непълнолетните, за майките, т.е. това е един жест към хората, които надяваме се ще го отчетат правилно към хората, които изтърпяват наказание и са лишени от нормален живот в бъдеще да не нарушават правата за поведение и да не се връщат там, от където са излезли. Това е така да се каже и жеста и пожеланието към тези хора на държавата. Проблемът е обаче друг, че всяка година биват осъждани повече от 10 000 души на ефективно лишаване от свобода, при това с едни минимални и несправедливи по отношение на извършеното наказание. Т.е. проблемът е във високата степен на престъпност. Амнистията няма да се отрази на този процес драстично. Ние просто всеки един за себе си трябва да помисли дали със своите действия ежедневно действително не нарушава закона и не е ли потенциален извършител на деяние. И аз бих казал един съвсем драстичен пример, който за съжаление голяма част от българските граждани нарушават определени закони, а именно изповядването на сделки с недвижими имоти. Ами публична тайна е, че едва няколко процента от сделките се изповядват на реалните цени. Почти винаги се изповядват на т.нар. данъчна оценка, с което се занижават продажните цени и се плащат по-малко държавни такси. Ами не плащането на данъци, защото таксите също са вид данък, налози км държавата е престъпление, може да се отхвърли наказателния кодекс. Преди това се изповядваха на произволни цени. С този текст все пак държавата реши да събира поне част от това, което й се дължи, т.е. това беше един компромис от страна на държавата. Но малко ли български граждани вършат нарушения, в някои случаи тези нарушения, когато става въпрос за имоти на значителни цени, т.е. спестените данъци са хиляди, това е престъпление по НК, е, ако се съзираме във всеки един от тези случаи, а става въпрос за стотици хиляди сделки, ние всички четем сайтовете за недвижими имоти, за колко осъдени лица говорим и то това престъпление се наказва и с лишаване от свобода. И аз взех един пример, защото никой от тези хора, които са отишли при нотариус и са изповядали сделка на нереална цена не счита себе си за престъпник. А колко пият и карат, мисля също, че са хиляди, това е проблем - неуважението към закона, че всеки вместо да гледаме, че няколко хиляди души ще им се намали с по шест месеца или с по една година и те са хора и те имат близки и тези близки постоянно ходатайстват за едно такова намаляване на срока, с който те са отделени от семействата си по един или друг начин, било чрез условно предсрочно освобождаване тези, които имат право, било чрез ползване института на работните дни, т.е. да си осигури работа на определено лице, защото, ако няма работа не може да ползва този институт... Т.е. двойният стандарт е вторият голям проблем. Тогава, когато се касае за наши близки тогава ние казваме много жестоко е осъден, той несправедливо е осъден, наказанието е много тежко, когато се касае за останалите дори и публична екзекуция им се вижда малка.

- Г-н Първанов, но истината е, че има и много драстични случаи, когото са в затвора и тука нашумяха по вестниците, пак може да се каже, че и това е двоен стандарт с хора, които са пускани в отпуска и да се забавляват...?

- Във всички случаи се намаляват присъдите, които следва да бъдат изтърпяна, т.е. съкращава се срока на престоя в затвора само на лица, които са осъждани за първи път за не тежки престъпления. Също така за непълнолетните, за майките с непълнолетни, малолетни деца. Т.е. има една диференциация, а освен това законът се приема на две четения, ще бъде обсъждан и в правната комисия сериозно, ще има и предложения от депутати предполагам. Ако някъде случайно е допусната някаква неточност и законът ще се приложи спрямо лица, които не заслужават милостта на държавата би трябвало съответно това да бъде коригирано в зала. Именно тука бих допълнил, че поради тази причина помилването, т.е. втората част на закона там, където лица, които изтърпяват наказание им се намалява срокът е прието да става с индивидуален акт от президента и тогава вече не може да стане грешка в множеството да мине човек, който не заслужава такова снизхождение от държавата. Поради тази причина считам, че амнистията трябва да бъде такава, каквато е посочена в закона, а именно да се заличава, не само да се освобождават тези, които изтърпяват наказание, но и да се заличава самото осъждане, да не се съответно преследват, т.е. това ще икономиса и пари на държавата, защото и самото осъждане на лицето е един скъпоструващ процес. И съвсем така накрая бих казал прокуратурата дали ще има полза? Да, ще има полза, защото ще се разтоварим от един изключително голям брой, говоря за десетки хиляди дела, може би и повече, може би и стотици хиляди дела включително и тези, които са спрени. Ние отчитаме 750 000 спрени дела в момента срещу неизвестен извършител. Това са предимно дребни кражби и други случаи, които са в кръга на престъпленията, които ще бъдат засегнати от амнистията. Ако влезе амнистията ние ще имаме законното основание да се изчистим от тези дела, независимо дали са срещу известен или неизвестен извършител и да осигурим капацитет на прокуратурата за работата по тежките дела, както започнахме срещу престъпленията срещу еврофондовете, срещу организираната престъпност, срещу корупцията по високите етажи на властта вместо да гоним дребните престъпници, които по една или друга причина са извършили може би еднократно в живота си едно деяние и понеже нямат скъпо платени адвокати и нямат и достатъчна правна култура част от тях биват хващани съответно завъртаме тежката машина на правосъдието и с месеци, години харчим пари включително за експертизи. Ето сега примерно един частен документ, едно саморъчно завещание, до две години се наказва, ако е подправено. По граждански ред вече ще се доказват, а колко експертизи трябва ние да направим и да плащаме с пари на данъкоплатците, за да установим първо дали самото саморъчно завещание е изготвено от лицето, което се е посочило като наследодател, съответно има ли внесени поправки, подписът негов ли е. Не неприятно, когато си пострадал и когато държавата откаже да се занимава с този случай, но пък този, който ще бъде освободен от наказателна отговорност ще го посрещне както се казва с радост. Т.е. един закон за амнистия винаги има и недоволни тези, които считат, че техните права държавата не е защитила достатъчно добре ефективно и други доволни, които са освободени от наказателна отговорност, получили са втори шанс и са се завърнали по-бързо при своите близки, надяваме се, за да спазват за в бъдеще законите.

- Как го виждате във времето?

- Аз мисля, че влезе в МС. Почна съгласувателната процедура. Надявам се, че след внасяне в НС в един ускорен порядък законът ще бъде гласуван, защото такива закони или се гласуват бързо или изобщо не се гласуват.

Благодаря ви.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Превенцията на сърдечно-съдови заболявания на фокус: 6 милиона нови случая на година
Превенцията на сърдечно-съдови заболявания на фокус: 6 милиона нови случая на година
21:46, 28.03.2024
Чете се за: 02:52 мин.
Помагало за грамотност в социалните мрежи ще помага на зрелостниците преди матурите
Помагало за грамотност в социалните мрежи ще помага на зрелостниците преди матурите
20:45, 28.03.2024
Чете се за: 03:22 мин.
Как ще работят морските ни граници след влизането в Шенген на 31 март?
Как ще работят морските ни граници след влизането в Шенген на 31 март?
20:31, 28.03.2024
Чете се за: 01:57 мин.
Кои са подводните камъни пред избора на служебна власт?
Кои са подводните камъни пред избора на служебна власт?
20:07, 28.03.2024
Чете се за: 07:12 мин.
Специализирана полицейска операция в трите бежански центъра в София
Специализирана полицейска операция в трите бежански центъра в София
19:59, 28.03.2024
Чете се за: 01:57 мин.
Адмирал Емил Ефтимов: Нужни са поне 2,5% от БВП за отбрана, за да бъдем адекватни на времето
Адмирал Емил Ефтимов: Нужни са поне 2,5% от БВП за отбрана, за да бъдем адекватни на времето
18:53, 28.03.2024
Чете се за: 03:45 мин.
Томислав Дончев: Възможно е да разговаряме с ПП-ДБ отново след изборите
Томислав Дончев: Възможно е да разговаряме с ПП-ДБ отново след изборите
18:22, 28.03.2024
Чете се за: 02:45 мин.
Рекордният бюджет на София е факт след 4 часа дебати
Рекордният бюджет на София е факт след 4 часа дебати
17:54, 28.03.2024
Чете се за: 03:15 мин.
Новият спор в парламента - кой да е и кой да не е служебен премиер (ОБЗОР)
Новият спор в парламента - кой да е и кой да не е служебен премиер (ОБЗОР)
17:45, 28.03.2024
Чете се за: 05:45 мин.
МВР: Фалшиви са сигналите за бомби на летището, в Софийския университет и Съдебната палата
МВР: Фалшиви са сигналите за бомби на летището, в Софийския университет и Съдебната палата
17:26, 28.03.2024
Чете се за: 00:50 мин.
Цената на изборите - колко ни струваха последните 7 вота?
Цената на изборите - колко ни струваха последните 7 вота?
17:17, 28.03.2024
Чете се за: 02:20 мин.
Липсата на кабинет може да окаже влияние и върху цената на тока за бита
Липсата на кабинет може да окаже влияние и върху цената на тока за бита
16:59, 28.03.2024
Чете се за: 04:42 мин.
Топ 24
Най-четени
Интервю с г-н Алекси Стратиев, директор „Охранителна и пътна полиция при ГДОП:  Какви промени се предвиждат в Закона за движение по пътищата?
Интервю с г-н Алекси Стратиев, директор „Охранителна и пътна полиция" при ГДОП: Какви промени се предвиждат в Закона за движение по пътищата?
Освободиха заложниците от единия хотел в Мумбай
Освободиха заложниците от единия хотел в Мумбай