НОВИНИ

Интервю с г-н Алекси Стратиев, директор „Охранителна и пътна полиция" при ГДОП: Какви промени се предвиждат в Закона за движение по пътищата?

- Г-н Стратиев, можем ли да кажем, да очертаем тенденциите и да кажем дори и конкретна статистика за това каква е ситуацията в момента по отношение на пътнотранспортните произшествия, най-честите случаи на нарушение, употребата на алкохол и т.н.?

интервю алекси стратиев директор охранителна пътна полиция гдоп какви промени предвиждат закона движение пътищата
bnt avatar logo
от БНТ
16:27, 27.11.2008
Чете се за: 08:45 мин.
У нас

- Г-н Стратиев, можем ли да кажем, да очертаем тенденциите и да кажем дори и конкретна статистика за това каква е ситуацията в момента по отношение на пътнотранспортните произшествия, най-честите случаи на нарушение, употребата на алкохол и т.н.?

- В общи линии статистиката каквото и да сочи показва загинали пострадали граждани на територията на България и в този смисъл тя е изключително неприятна, независимо дали те са повече или по-малко загинали. Факт е, че и в България и в страните от ЕС, в цял свят на пътя загиват хора и естествено е това да бъде сериозна тревога и грижи на хората и институциите, които са ангажирани с този проблем. Към днешна дата тежките произшествия са към 7290 с 944 загинали и с 9041 ранени, което по същество повтаря данните от миналата година от същия период от време от началото на годината до момента и самите цифри и пак повтарям дори и да са малко това са загинали хора и е нормално да бъде тревожен този факт за всички.

- Заговори се за необходимост отново от промени на Закона за движение по пътищата, той в същност се променя периодично и то в един къс период. Какво този път се цели, какво да се промени?

- Да наистина Законът за движение по пътищата поне доста хора твърдят, че се променя често, но не виждам нищо лошо в това, тъй като всеки един закон следи развитието на обществените отношения и целта на промяната е да регулира тези отношения. Факт е, ние го споменавахме нееднократно в последно време, че при нас тревожно нарастват пътнотранспортните произшествия със загинали по вина на неправоспособни водачи и една от промените в новия проект е да се санкционират тези хора, които управляват, без да имат това право, независимо дали са лишени или просто не са достигнали възраст или не са взели свидетелство за правоуправление. Така че честите промени на Закона за движение по пътищата са оправдани от обществена и социална гледна точка и второ, не само в нашата страна Законът за движение по пътищата се променя често. Доста страни като Австрия, Франция също правят чести промени в закона. Не на последно място ще кажа, че не всички промени са значими, но тази, която в момента се предлага според мен е значима за безопасността за движението.

- Може би да разкажем на зрителите какви конкретно промени се предвиждат, защото този закон касае всеки ден и български гражданин, който е правоспособен и има автомобил и доста са хората, които се интересуват от това какви ще бъдат измененията?

- Съвършено вярно е, че касае доста хора. Аз бих казал всички хора, защото не само водачите на автомобили, пешеходци, велосипедисти би трябвало да познават Закона за движение по пътищата, така че този закон касае по същество всички граждани на страната и разбира се и чужденците, които пристигат в нея, така че промените не бих казал, че са много, но са съществени. Преди всичко се позовават на това, което тръгнахме - статистиката, т.е. вадейки причините, които предизвикват произшествие с пострадали, а ние сме предложили норми и не само ние, това е един колективен проект сме предложили норми, които да урегулират тези отношения. Едно от новите неща е, че се въвежда задължение за велосипедистите през тъмната част на денонощието да поставят светлоотразителни жилетки, нещо, което досега не го е имало и нещо, което е съвсем обяснимо, че велосипедистът в тъмната част на денонощието е трудно забележим и целта е да предпазим живота и здравето на тези участници в движението. Съществена промяна или съществена посока, в която върви законопроектът е грижата за младите водачи, за младите хора, които са получили свидетелство, получили са права и вече влизат в движението с не така добре психическа и разбира се обективна подготовка като водачи. Това би трябвало да тревожи всички не само институциите и ведомствата, а и всяко едно семейство, което има млад водач, защото от там очакваме сериозна подкрепа. Нещата, които касаят младите водачи, аз, за да се позова защо ги предлагаме, ще ползвам последните произшествия от това денонощие. Имаме 6 загинали, от които двама са в едно произшествие, в което водачът е на 17 години, т.е. неправоспособен в 1 часа през нощта, предизвиква пътно-транспортно произшествие, при което загиват той и пътникът. Точно тези неща за залегнали в проекта, където се предвижда млад водач да не управлява автомобил без в него да присъства правоспособен водач над 18 години, второ да не го управлява в тъмната част на денонощието. Не мога да кажа какъв е бил автомобилът конкретен, но да не управлява автомобил над 1600 кубика двигател. Също така предвиждаме за младите водачи да им се предоставят по-малко контролни точки, т.е. две трети от контролните точки, които всеки един водач има, като те се възстановяват автоматично след изтичане на периода, през който той се води за млад водач. Това е с цел те да бъдат доста по-внимателни, за да не си загубят малкото контролни точки с нарушения и по този начин да загубят правата си, за да трябва отново да вадят свидетелство за управление. Предвижда се за младите водачи при тях употребата на алкохол над 0.2 на 1000 да се наказва за разлика от останалите водачи, където тази граница е 0.5 на промила. Така че според мен се надявам тези неща да бъдат възприети от законодателната власт, тъй като те са продиктувани от грижа към тези млади хора, като участници в движението.

- Вие казахте младите хора и това наистина е много важно, но имате ли впечатлението, че българинът по принцип въпреки законите, въпреки промените като че ли малко така ги неглижира и казва: "абе той законът е за всички останали, само не и за мене", включително не говоря само за водачите, говоря и за пешеходците, защото всички сме свидетели как се пресича по всякакви места, на всякакви натоварени улици и т.н.?

- Да, съгласен съм с вас и много бих искал това по-бързо да приключи в смисъл, както и водачите, както и пешеходците, т.е. всички участници в движението да разберат смисъла на тези правила за движение, които касаят техния живот и тяхното здраве и да почнат да ги съблюдават, без да се боят от санкции и контрол, просто да осъзнаят, че това е направено в тяхна полза и в интерес на това хората да оцеляват на пътя, защото ще се позова на един пример в семейството, всяко малко дете се учи да не пипне горещата печка, за това ням закон, няма норма, но семейството се грижи това да не се случи, мисля, че и семейството би трябвало да се ангажира да се грижи за това детето вече пораснало и станало пълнолетно да има едно адекватно поведение на пътя, за да не попадне в критична ситуация. Така че е добре и ние с контролната си дейност и разбира се всички институции да коментират този въпрос, за да стигне до всеки член на обществото и аз винаги съм повтарял, че медиите са основната сила, за да се случи това.

- Превенцията всъщност.

- Всъщност да, до хората да стигне проблемът, че на пътя не може да се държи неадекватно, че на пътя има правила, които трябва да се спазват и че тези правила не са измислени за някаква санкция, а за измислени за това хората да не попадат в критична ситуация.

- Има ли модел на закон от европейската практика, който според вас е най-добрият и който дава най-добрия регламент и който ние да ползваме като някаква база?

- В общи линии ние винаги сме ползвали европейското законодателство и то от тези страни, които са водещи в безопасността на движението, така че нашият закон по същество съответства и няма съществени разлики между който и да било друг закон в която и да било друга държава. Може би това, което споменахте проблемът е, че той не така добре се спазва, както в други държави и обратното българинът, когато отиде в европейските страни е доста по-дисциплиниран, така че идеята е най-вече водачите и участниците в движението да спазват този закон и не само него разбира се и цялото законодателство на страната. Но в заключение мога да кажа, че нашия закон е съобразен с цялостното европейско законодателство, още повече че ние като член на ЕС за тези две години в общи линии нормативната база е адекватна.

- Преди се коментираше много, че много санкции и глоби се налагат, обаче няма събираемост, т.е. новите промени ще решат ли по някакъв начин тази част от проблема?

- Точно това казах, че действително не спазването на изискванията и нормите води до липса на дисциплина. Т.е. липсата на санкция води до това, че се пренебрегва нормата, но вървейки стъпка по стъпка към това да наложим закона на пътя от миналата години имаме събираемост, каквато едва ли има в друга европейска страна. Над 93% от глобите се събират и това постепенно се усеща от водачите, които нарушават, така че по отношение на изтърпяването на санкциите мисля, че вече сме постигнали сериозен успех. Новост е пак да спомена проекта за изменение на Закона за движение по пътищата и това, че за пръв път се предвижда полагане на безвъзмезден труд нещо, което не го има в Закона за движение по пътищата до момента и което намираме, че ще бъде много полезно, защото то е предвидено за най-тежките нарушения, повторност при употреба на алкохол, неправоспособни и независимо дали са загубили правата си или не са достигнали възраст или не са направили необходимото, за да станат правоспособни водачи, така че това е една нова мярка в законодателството, надявам се, че ще бъде полезна.

- Видеонаблюдението помага ли?

- Видеонаблюдението помага, а и за в бъдеще по-скоро съм склонен да кажа полицията трябва да помага на видео наблюдението, защото целта ни е да се наложи един доста широк и всеобхватен видео контрол за движение по пътищата, в който да изтеглим пътната полиция, за да работи примерно с деца или с други хора, като превантивни мерки, а не да контролира движението. Това е една практика в ЕС, която приветствам и която Министерството на вътрешните работи изцяло е възприело като посока за развитие на контрола по пътната мрежа. Лошото е, че е свързана с финансови средства, но въпреки всичко вървим напред и така в последно време доста успешно. Бих казал, че тя е изключително ценна и полезна, но ето, че пак се налага да говорим за промяна в законодателството, защото ползването на тази техника влиза в противоречие с начина, по който се налагат санкциите, т.е. едно много бързо и ефективно установяване на нарушението се затруднява от това, че все още се запазва една доста стара и архаична система за налагане на наказанието, имам предвид Закона за административните нарушения и наказания, което в европейските страни го няма. Т.е. една снимка, в която е явно нарушението и никой не възразява по него, изключително обективно документирано тази процедура се удължава едва ли не до безкрайност с призоваване на нарушителя, с уточняване кой е нарушителят, с писане на актове, със срокове за наказателни постановления и в някаква степен прилагането на тази видеотехника в известна степен се обезсмисля, тъй като се забавя налагане на нарушението. А целта на санкцията е тя да бъде усетена в един много кратък период след постановяване на нарушенията, тъй като тогава има най-силен превантивен ефект.

- Т.е. трябва да се направи промяна в този Закон за административните актове, за който вие казвате?

- Точно така. Пак се позовавам на опита от европейските страни. Тогава, когато е заснето нарушението просто няма какво повече да му се доказва и какво повече да се умува върху него и върху санкцията. Самото нарушение от техниката през компютъра би трябвало да излиза едно, ако искате уведомление, ако искате фиш, ако искате някакъв документ, който задължава нарушителя да си заплати глобата и нищо повече. С текст, който да се плати глобата от нарушителя.

- Проблемът с алкохола стои ли?

- Проблемът с алкохола споменах за младите водачи предлагаме да се намали на 0.2 на 1000, т.е. към тях да бъдат малко по-строги. Това означава, че въобще каквото и да било не трябва да опитват преди да седнат зад волана. Проблемът с алкохола стои до толкова до колкото по причина на алкохол загиват хора, но искам да кажа, че учудващо е от колегите от европейските страни, че при нас загиналите по причина на алкохол са около 5%, докато там се говори за над 20%, т.е. разликата е огромна и мисля, че в нашата страна по този показател сме добре. Проблемът, който споменах и ме тревожи това е нарастване процента на произшествията със загинали по причина на неправоспособни водачи. Нямат книжка, нямат това умение и тези права да управляват автомобила, но управляват автомобил и там загиналите са над 10% по тази причина и е странното, че именно тук към тези млади хора семейството би трябвало да има контрол над тяхното поведение, над ползването на семейния автомобил и т.н.

- Не мога да не ви задам и въпроса свързан и с проблемите с корупцията, какво се случва, МВР стартира съвсем на скоро една нова кампания с едни брошури, в който има телефон, на който гражданите могат да подават сигнали и уебсайт и т.н., какво се прави в тази насока?

- Както говорим за безопасността на движението и както аз мисля, че всеки ден трябва да споменаваме за хората да се съобразяват с тези неща, така не намирам нищо лошо в това да говорим всеки ден и за корупцията, защото действително е явление, което трябва да изчезне и поне да намалява и аз както ползвах бюлетина да илюстрирам значимостта на грижите към младите хора като водачи произшествието, при което от 17 годишно момче, така ще си позволя да ви илюстрирам вчерашния си ден, в който бях във Военна прокуратура по повод на случай установен от моите колеги за корупция от пътен полицай към една Дирекция на вътрешните работи, споменавам го само за да кажа, че непрекъснато се работи по този въпрос и според мен едва ли има друга институция като МВР, която да работи така активно и най-вече по полицаите на пътя, нещо, което е моята компетенция. Мисля, че нещата доста се променят, а и бюлетина, който ежедневно пристига при нас е все по-често се появяват случаи, в които водачи предложили рушвет попадат под удара на закона и се образува дознание, затова че те са предложили рушвет, което е добре и което би било добре да бъде чуто от хората, които мислят, че това е решение, за да се съобразяват, че в един момент вместо да се отърват от едно елементарно нарушение попадат като престъпници по НК.

- За вас лично кой от всички случаи, които са били през вашата практика е бил най-драстичният, най-сериозният като произшествие?

- Трудно ми е да разгранича. Всяка сметка сама по себе си е кошмарна дето аз ви споменах тази нощ двама млади хора загиват по най-безсмисления начин. Младите хора не са само в нашето съзнание, че това е световен проблем и във всяка една страна младите хора, младите водачи са от три до пет пъти по-аварийни от останалите водачи, така че смъртта при тях е най-болезнена. Исках да спомена и нещо друго, което може би нашата страна го пропуска. Все по-често се появяват в бюлетина произшествия със загинали, при които водачът е бил възрастен човек и е получил инфаркт, инсулт, така че бих отправил един съвет към тези възрастни хора, нека да се пооткажат от автомобила за съжаление, нека да ползват свои роднини или близки, които са в по-млада възраст да ги возят, така че няма случай на смърт, който да е по-лек или по-тежък. Смъртта е кошмарна и винаги е безвъзвратна и най-лошото е, че по един много глупав и безсмислен начин стигаме до нея на пътя.

- Един съвет не само към възрастните, към всички зрители, които ни гледат в момента, какво бихте ги посъветвали?

- Две неща бих казал. Едното е една стара приказка между шофьорите, че няма добър шофьор, има разумен шофьор, т.е., нека да не разчитат на своите възможности, а да мислят трезво върху обстановката на пътя и да не рискуват живота на себе си и на другите. И второ, да действително зимата е един сериозен период, нека да гледат най-вече автомобила си и нека в рамките на няколко дни да осъзнаят разликата между зимното и лятното каране. Трябва да усетят автомобила, за да могат да се подготвят да го управляват по един малко по-различен начин, не така рязко, не така грубо държане към автомобила, защото той при тези условия може да ги изненада, но най-важното е да подготвят автомобила и винаги независимо дали е зима или лято да влагат разум в поведението си.

- Благодаря.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Томислав Дончев: Възможно е да разговаряме с ПП-ДБ отново след изборите
Томислав Дончев: Възможно е да разговаряме с ПП-ДБ отново след изборите
18:22, 28.03.2024
Чете се за: 02:45 мин.
Рекордният бюджет на София е факт след 4 часа дебати
Рекордният бюджет на София е факт след 4 часа дебати
17:54, 28.03.2024
Чете се за: 03:15 мин.
Новият спор в парламента - кой да е и кой да не е служебен премиер (ОБЗОР)
Новият спор в парламента - кой да е и кой да не е служебен премиер (ОБЗОР)
17:45, 28.03.2024
Чете се за: 05:45 мин.
МВР: Фалшиви са сигналите за бомби на летището, в Софийския университет и Съдебната палата
МВР: Фалшиви са сигналите за бомби на летището, в Софийския университет и Съдебната палата
17:26, 28.03.2024
Чете се за: 00:50 мин.
Цената на изборите - колко ни струваха последните 7 вота?
Цената на изборите - колко ни струваха последните 7 вота?
17:17, 28.03.2024
Чете се за: 02:20 мин.
Липсата на кабинет може да окаже влияние и върху цената на тока за бита
Липсата на кабинет може да окаже влияние и върху цената на тока за бита
16:59, 28.03.2024
Чете се за: 04:42 мин.
Край на парламентарната рулетка, отиваме на избори
Край на парламентарната рулетка, отиваме на избори
16:35, 28.03.2024
Чете се за: 05:27 мин.
Откриха птичи грип в с. Цалапица
Откриха птичи грип в с. Цалапица
16:22, 28.03.2024
Чете се за: 01:47 мин.
Картечница, противотанков снаряд, пушки и пистолети откриха в автосервиз в Ямбол (СНИМКИ)
Картечница, противотанков снаряд, пушки и пистолети откриха в автосервиз в Ямбол (СНИМКИ)
16:13, 28.03.2024 (обновена)
Чете се за: 02:35 мин.
Авария на водопровод в Шумен предизвика огромен гейзер (ВИДЕО)
Авария на водопровод в Шумен предизвика огромен гейзер (ВИДЕО)
15:57, 28.03.2024
Чете се за: 00:37 мин.
Европейската прокуратура извършва обиски в български курорт заради съмнения за измами с евросредства
Европейската прокуратура извършва обиски в български курорт заради съмнения за измами с евросредства
15:48, 28.03.2024
Чете се за: 01:02 мин.
МОН предлага да се плаща такса за повишаване на оценката от матурата
МОН предлага да се плаща такса за повишаване на оценката от матурата
15:32, 28.03.2024
Чете се за: 00:45 мин.
Топ 24
Най-четени
Глутница от бездомни кучета нападат кърджалийско село
Глутница от бездомни кучета нападат кърджалийско село
Интервю със заместник-главния прокурор Валери Първанов за очаквания ефект от приемането на закона за амнистията
Интервю със заместник-главния прокурор Валери Първанов за очаквания ефект от приемането на закона за амнистията