5 млрд. долара са очакваните загуби на авиокомпаниите в световен мащаб за тази година. От 50 години насам това е най-тежкият период за приходите в индустрията. Оценката е на регионалния директор за Европа в международната асоциация по въздушен транспорт ИАТА. Според прогнозата му, заради финансовата криза се очаква следващата година да бъде по-трудна. До момента фалиралите авиокомпании са 30.

5 млрд. долара са очакваните загуби на авиокомпаниите в световен мащаб за тази година. От 50 години насам това е най-тежкият период за приходите в индустрията. Оценката е на регионалния директор за Европа в международната асоциация по въздушен транспорт ИАТА. Според прогнозата му, заради финансовата криза се очаква следващата година да бъде по-трудна. До момента фалиралите авиокомпании са 30.

Европейските авиокомпании се готвят за загуба в размер на 1 млрд. долара през 2009 година. Притиснати са еднакво и нискотарифните превозвачи, и операторите по редовни линии. Тенденцията авиокомпаниите да се обединяват в алианси ще продължи и по време на рецесия, но това няма да ощети потребителите, е категоричен Рафаел Шварцман - директор за Европа в ИАТА. По думите му въпреки добрия диалог с ЕК, Брюксел затруднява бранша като го натоварва допълнителни такси заради предстоящата търговия с вредни емисии. И така поставя европейската авиация в неизгодно положение спрямо другите авиокомпании по света.

Рафаел Шварцман - директор за Европа в ИАТА: "Ние настояваме да спре тази мания за възлагане на допълнителни такси, мита и данъци върху въздушния транспорт и настояваме процеса на единно европейско небе да бъде ускорен".

От Асоциацията на българските авиокомпании пък настояват за мерки, които да ограничат монопола на летищата в операциите по наземно обслужване и превозвачите да имат възможност сами да поемат определени дейности с цел икономии. На фона на тази сложна картина България Ер получи сертификат за пълноправен член на ИАТА, а Хемус Ер се нареди в регистъра на преминалите одита по експлоатационна безопасност на международната организация. 

Захари Алексиев, главен директор на ГВА: "Преди две години си говорехме в тази зала дали ще бъдат затворени всички авиокомпании, а сега сме на етап, когато престижни организации признават качеството със съответните сертификати".

Документът за авиационна безопасност обаче не е постоянна придобивка, а се доказва чрез проверка на всеки две години.