Ще се промени ли външното оценяване за учениците след 7 клас? От просветното министерство отчитат, че доста от младежите не могат да прилагат практически знанията, а само ги възпроизвеждат механично.

Ще се промени ли външното оценяване за учениците след 7 клас? От просветното министерство отчитат, че доста от младежите не могат да прилагат практически знанията, а само ги възпроизвеждат механично. Заради това се предвижда повече работа с текст при изпита по български език. За изпита по математика се позволява използването на "легални пищови", както ги наричат в социалните мрежи, а именно - свитък с формулите.

"Инерция''- тази дума описва най-точно начина на решаване на тестовете от седмокласниците според експертите от МОН. Така ставала и подготовката на децата. Затова от министерството са категорични- трябва промяна, но без да се налага изготвяне и на нови учебни програми. Измененията ще засегнат само първата част от изпита. До сега тя беше тестова. По български ще се наблегне повече на четенето с разбиране. Ще се увеличат и задачите върху два източника с информация. Въпросите няма да бъдат само тестови, а и със свободен отговор.

Учениците трудно комбинират знания - това са наблюденията от изпита по математика.

Затова когато им се наложи да съчетаят наученото от два източника успяват само половината. От МОН възнамеряват да увеличат броя на рутинните задачи, за да проверят устойчивостта на знанията. До сега в теста имаше повече алгебра. Промените предвиждат изравняване с геометрията. На задачите с отворен отговор учениците ще трябва да описват детайлно. И не на последно място ще има легално подсказване - свитък с формули. Чуйте още от мотивите за изменения:

Евгения Костадинова - директор Дирекция "Образователни програми и образователно съдържание": Комптентностите, които трябва да са придобили учениците в 7-ми клас отново ще се търсят, но ще се търсят надяваме се по по-лесен и разбираем за учениците начин, а няма да бъдат по-лесни задачите.

Седмокласниците тази година показаха обаче най-ниски резултати на националното външно оценяване от 6 години насам. Сред явилите се на изпит 54 хиляди ученици, двойките по математика бяха 15 хиляди, а по български 8 хиляди.

Така на практика средните резултати от двата изпита бяха следните: 58 точки по български и 45 по математика при 100 възможни.

Според някои учители по български промените няма да дадат кой знае какъв резултат, математиците адмирират решението да се използват сборници с формули. Директори от своя страна очакват промени и в учебното съдържание.

Ирена Анастасова - директор на 125 СОУ "Проф. Боян Пенев": Не може формата на изпита да бъде такъв какъвто ни се иска да бъде и да проверява приложимост на знанията, практическа насоченост и т.н. без това да е заложено в учебните програми.

А дали "инерцията'' ще бъде заменена от целенасочено движение, предстои да разберем.