Данни на Автомобилна администрация показват, че през изминалата година на превозвачи са наложени близо 5000 акта. Какви са правата на пътниците и кои са най-честите нарушения. Това е темата на първия брой на предаването "Частен случай" за 2019 г.

Пътуване от Италия до България без билет и обозначен багаж. Прецедент или редовна практика са подобни нарушения при международните автобусни линии. Данни на Автомобилна администрация показват, че през изминалата година на превозвачи са наложени близо 5000 акта.

На 22 декември Ася Гардели тръгва с автобус от Милано за София. Две седмици по-рано намира по интернет оферта на българска фирма от Дупница. По телефона ѝ обясняват, че може да резервира място, а билет се купува при качване в автобуса. На автогарата в Милано Ася разбрала, че трябва да пътува с микробус до мястото, откъдето тръгват два автобуса на българската фирма.

Ася Гардели: Това беше нерегламентирана спирка. Ние не тръгнахме нито от автопаркинг, нито от автогара, ние тръгнахме от едно импровизирана спирка на улицата в Милано, на края на града, в покрайнините. Багажът ни беше натоварен в багажното без абсолютно никакви стикери. Не се знаеше кой куфар на кого е. Това е огромен проблем, защото те ще намерят някой наркотик в куфарите и шофьорът или някой друг ще каже не е мой - може би е на тази жена. Аз няма как да докажа, че това не е моят куфар.

В автобуса Ася заплатила 70 евро, но така и не получила билет от шофьора. По думите ѝ след като няколко пъти направила забележка, последвала заплаха, че ще бъде свалена от автобуса.

Ася Гардели: Накрая отидох и попитах шофьора извинете къде е моят билет? Ами, билети няма - беше еднозначният отговор. Нямаме билети, не издаваме. И аз казах значи тук в този автобус никой не е застрахован, при една катастрофа или загуба на багаж каквото и да стане никой няма застраховка? Еми, да госпожо, ако ви харесва.
Нова година в шофьорската кабина

Нова година в шофьорската кабина

По празниците обикновено хората се събират със семействата си. Това обаче не винаги важи за международните шофьори, които гонят срокове и за тях живот...

На 23-и около 17 часа автобусът пристигнал на граничен пункт "Калотина". Ася подала сигнал към граничните власти и последвала проверка. От гранична полиция заявиха за БНТ, че техни служители са снели обяснения от пътниците, както и от двамата шофьори. Освен Ася още един от пътниците също се оплакал, че се вози без билет. Сигналът бил пренасочен към Автомобилна администрация и автобусът продължил пътя си, тъй като на пункта няма техни представители.

Бойко Рановски, изпълнителен директор на ИА "Автомобилна администрация": Самият билет при възникване на даден инцидент доказва, че този пътник е бил в автобуса и след това той може да си търси съответните права.

От автомобилната администрация заявиха, че по случая е разпоредена проверка, която трябва да приключи до две седмици. Оттам заявиха, че компанията има лиценз и разрешително за извършване на превоз по международната линия Милано - Благоевград и до момента не е била санкционирана. Управителят остана лаконичен и заяви, че детайли няма да коментира преди да приключи разследването.

Михаил Билярски, управител на транспортна фирма: Ще се провери това нещо - в момента не мога да кажа абсолютно нищо по случая понеже бяха почивни дни, бяхме отпуска, ще проверим случая с вътрешно разследване, ще бъдат извикани шофьорите и стюарда. Това нещо ще бъде проверено до най-малкия детайл.
Бойко Рановски, изпълнителен директор на ИА "Автомобилна администрация": Има маршрутно разписание. Знае се кои са водачите, знае се час на тръгване. Знае се автобусите, които са включени в лиценза на тази фирма. Проверката ще бъде извършена и може да бъде доказано съответния документ или не е издаден.
​При пътуване в чужбина ще получаваме телефона на денонощната линия в МВнР​

​При пътуване в чужбина ще получаваме телефона на денонощната линия в МВнР​

Всеки български гражданин, притежаващ СИМ-карта на български мобилен оператор, при влизане на територията на чужда държава ще получава от утре – 7 авг...

За неиздаване на билети санкцията за водача е 700 лева, а за фирмата 1 500 лева. За неиздаване на багажна разписка санкцията за шофьора е 1000 лева. Данните на автомобилната администрация показват, че до месец ноември 2018-а са направени малко над 3 700 проверки на фирми превозвачи. Съставени са 4 800 акта, 630 от тях са свързани с превоз на пътници. До автомобилна администрация са били подадени 254 сигнала.

Бойко Рановски, изпълнителен директор на ИА "Автомобилна администрация": Най-честите нарушения са неспазване на маршрутните разписания, неспазване на местата за спиране и качване, неспазване часовете за управление на водачите и липса на някои от изискуемите документи за водача за извършване на тази дейност като карта за квалификация и психопреглед.

От Автомобилната администрация признават, че има сериозни затруднения при контрола. Причината - в повечето областни дирекции има по един екип, който трябва да контролира превоза на пътници, товари, както и таксиметровите услуги.

Бойко Рановски, изпълнителен директор на ИА "Автомобилна администрация": Най-голямото затруднение е, че големият брой санкции, които се налагат - много голям брой процент от тях се обжалват и не са влезли в сила. Те ще влязат в сила след потвърждение от съда. Няма ли влязло в сила наказателно постановление за налагане на санкция не може да почне процедурата по отнемане на лиценза.

При нарушения на пътя от страна на превозвачи пътниците могат да подават сигнали по всяко време на откритата телефонна линия към агенцията. Ако пътникът се намира на територията на друга държава инспекторите уведомяват съответните контролни органи, които могат да направят проверка. Оттам напомнят, че издаването на билет и багажна разписка са задължителни.