България е домакин на обучение на Международната федерация на Червения кръст и Червения полумесец. До 8 април експерти по бедствията от цял свят ще се обучават как да управляват средствата от паричното подпомагане при бедствия и кризи. Специално за срещата у нас пристигна координаторът по бедствията на зона Европа Алберто Монгуци.

Оценка на ситуацията, среща със засегнатите хора, призив за събиране на средства за хуманитарна помощ. Това са първите три стъпки, които Червеният кръст предприема при бедствена ситуация във всяка точка на света. Като тази в Мозамбик. След опустошителния цинклон, над 1000 са случаите на заболелите от холера в пострадалия град Бейра. Болестта взе и първата си жертва.

Алберто Монгуци, координатор по бедствия на Зона Европа: Например, сега в Мозамбик правим полева болница. Това е много скъпо. Разбира се, има организации и правителства по света, които помагат, но, за да придобиете представа, мога да кажа, че разпъването на болница на полето струва 1 милион евро. Имаме нужда от тези пари, за да осигурим медицинска помощ на хората, които са засегнати от бедствието в Мозамбик.

Последната мисия, в която координатора по бедствия Алберто Монгуци участва е в Панама.

Алберто Монгуци, координатор по бедствия на Зона Европа: Заради хуманитарната ситуацията във Венецуела, там се подготвят да влязат в случай, че е възможно и да осигурят хуманитарна помощ.

Според експерта не може да се предвиди дали и къде може да има мигрантска криза, но всяка държава трябва да е готова за това.

Алберто Монгуци, координатор по бедствия на Зона Европа: Със сигурност мигрантската криза, бежанската вълна по света е сериозен проблем. Има 65 милиона бежанци и мигранти по целия свят. Това ще е проблем и в бъдеще.

Алберто Монгуци е сред експертите, пристигнали в България, за да обучат колегите си от 24 национални дружества как да разпределят събраните за пострадалите средства. Нова практика е след оказване на първоначална помощ да се раздават ваучери.

Ясен Сливенски, директор на дирекция "Мениджмънт на бедствията", БЧК: На база на опита след 2005 г. - цунамито в Индонезия се видя, че освен традиционните начини на подпомагане с хранителни и нехранителни стоки, подпомагането с ваучери и с различни методи на парични средства, било то с предплатени карти, е много ефективно.

След като им е оказана първоначалната подкрепа в първия момент на бедствието. След като имат подслон, те могат сами да преценят за какво да използват средствата, т.е. по този начин предотвратяваме раздаването на неща, които няма да ни бъдат необходими или пък един пример от моите мисии. В рамките на две седмици десет пъти да получат паста и четки за зъби.

През май експерти по бедствията ще се съберат отново в София, за да проведат реално полево обучение за доброволци