В специално интервю за БНТ руснакът Андрей Филин, снимал се за шофьорска книжка с гевгир на главата, заяви, че няма да кара постоянно с него, защото все пак има право на свободна воля.

По-рано тази седмица руската полиция заяви, че ако Филин кара без гевгир, ще му бъдат отнети правата за шофиране.

Той е човекът, който успя да узакони снимките с цедка за макарони на главата в официални документи в Русия.

Андрей се описва като човек, който се бори за свободната воля и иска да покаже на хората, че няма невъзможни неща.

Една от дейностите му е да заснема нередности в руската полиция и да ги изобличава в интернет, като се бори както за правата на гражданите, така и за тези на полицаите.

Казва, че пастафарианството за него е начин да изрази себе си и да получи защита, защото в Русия има закон за религията и ако обидиш религиозен човек, може да влезеш и в затвора, а за атеистите такъв няма, затова той вярва, че сега пастафарианството е начинът да се противостои на подобен тип закон. Андрей уважава всички други религии и вярва в правото на свободен избор.

Вижте във видеото отговора на Филин на казаното от заместник-ръководителя на Московския инспекторат по трафика Владимир Кузин, че ще му отнеме книжката, ако кара без гевгир.

Защо решихте да се впуснете в тази борба за узаконяване на снимките с гевгир на главата?

Андрей Филин: Аз исках да докажа на самия себе си, че мога да го направя. Много хора в Русия и зад граница са пробвали безуспешно да получат документи с такава снимка на тях. Аз основно се занимавам с„меко казано“ контролиране на работата на полицията в Русия. Аз снимам с камера полицаите, докато работят, за да ги следя постоянно, като се опитвам и тях да защитавам по този начин, и обикновените хора. Защото между полицаите има и герои, не само такива, които взимат подкупи. Следя дали изпълняват закона. И с тази си постъпка за гевгира аз се опитах да проверя полицията дали спазва Закона за вероизповеданията и религиозните обединения, под чието действие попада и Руската пастафарианска църква (официално религията е узаконена през юли 2015 г. – бел. от автора). Тоест аз имах закона за религиозните обединения и един друг закон за минималните нарушения, който предвижда глоби за неизпълнението му. Имаме и руския Наказателен кодекс, който не позволява да се оказва натиск на религията. Например, ако на религиозен човек се каже "тук не може да се молиш", това ще бъде един такъв случай на нарушение на закона. За такова нарушение обикновеният човек може да получи до 3 месеца затвор или общественополезен труд, а ако нарушението е извършено от длъжностно лице, то ще получи до 2 години забрана за изпълняване на длъжността или затвор. Знаейки всички тези закони, аз реших да отида да се снимам с гевгир на главата, смътно знаех за правилата за снимане за документи – да седиш прав, ако носиш очила цял живот, да си с очила и на снимката. А за да имаш нещо на главата, има няколко изключения и в тях попадат религиозните символи за глава (тип бурка или шал, например). Когато отидох там, аз ясно заявих, че моята вяра ме задължава да нося гевгир на главата. Това е пастафарианството.

Разкажете за тази вяра?

Андрей Филин: Често пастафарианството е наричана пародийна вяра или вярата на атеистите. По принцип тя е била осъзната от социума като озарение от космоса след сблъсъка с религията като цяло. И понеже атеизмът не може да се противопостави на религията, се появява нова религия. Всичко е много просто.

За Вас пастафарианството е някакъв вид защита от другите религии?

Андрей Филин: То е единствения вид защита от ситуациите, когато е налице религиозен фанатизъм. Това е друга религия. Атеизмът не може да победи религията, особено днес. И така, когато отидох да си правя книжката, аз им обясних, че моята религия ме задължава да нося гевгир на главата. В районното един полицай ми каза, че нямам талонче, за да си получа книжката, аз обаче не се предадох и започнах да му говоря, че знам как се дават тези талончета и че няма как да свършат, понеже в районното има само двама човека в момента, после се появи и полковникът и ме преведе да си получа книжката. И точно там на втората част аз обяснявам, че трябва да се снимам с гевгир на главата. Аз им показах документите и сайта на Руската пастафарианска църква и под защитата на написаното в Наказателния кодекс относно религиозните обединения, аз успях да се преборя със системата. Т.е. моята втора цел, освен на себе си, да докажа на хората, че може да се бориш със системата. Имаме закони в Русия, но те не се спазват за жалост. Не е нужно да пречупваме системата, а да я променяме.

Тази система все пак излезе и каза, че ако Вие карате без гевгир, то тогава ще ви отнемат книжката. Какво мислите по този въпрос?

Андрей Филин: Наистина началникът на ГБДД Владимир Кузин заяви, че ако карам без гевгир, ще ми отнемат книжката. Това е единственото, което му оставаше да каже. Ако беше замълчал или беше казал нещо друго, то щеше да загуби. А така е на половин ход пред мен. Но той не може да ме задължи да го направя. Дори моите приятели се втурнаха да ми звънят и да ме питат дали сега ще пътувам постоянно с тази шапка на главата. И аз им казах, че ще пътувам в каквото и да е друго, но не и с гевгир, с хартиена шапка, с козирка или дори мога да се обръсна и да си сложа стрелка по средата на скалпа, каквото си искам ще си сложа на главата. Това си е моят избор и право. Никакъв Кузин и нито един човек от цялата вселена нямат власт и право да ми казват как да карам по отношение на облеклото ми. Ако не съм в армията и нямам каска, всичко останало си е моят избор. Ще карам по руските пътища както си искам. Ако ме спрат полицаи и аз съм без гевгир и ако ми вземат заради това книжката, ще има съдебен процес и то голям. Защото това ще е подигравка с вярата, с човека и дори с морала и здравия смисъл. Разбира се след това мина в руските медии и информация, че този началник се е пошегувал.

Могат ли да ви анулират този документ със снимката с гевгира?

Андрей Филин: Ако това се случи, те трябва да си признаят, че този, който ми е издавал книжката, е психично болен, тоест е недееспособен, това им е единствената вратичка. Но човекът си е напълно здрав, адекватен и даже неговите приятели вече ме заляха с писма в негова подкрепа и аз нямам нищо против него. Даже мисля, че е действал по закона. Другият вариант е да ми анулират книжката чрез съда, което също е невъзможно, могат да опитат, но няма как да стане. Или трябва да я анулират на основанието, че няма такава религия като пастафарианството, а тя съществува законно.

Какви по-интересни празници и обичаи има в пастафарианството?

Андрей Филин: Свещеният ден за пастафарианците е петък, всеки петък пастафарианецът трябва да похапва макарони с кюфтенца в сос и, разбира се, да пие бира. И всичко може да се комбинира – може бира само, може кюфтета със сос или само макарони. Няма значение. Може да ядете, каквото поискате, но да си представяте, че ядете кюфтенца. Има няколко свещени празника. Единият от тях е 9 януари, когато аз получих шофьорската си книжка с гевгир на главата. Това е неработен ден за всеки пастафарианец в Русия. Относно религиозните обичаи. Има универсална дума между пастафарианците – Рамин – амин и Рамен, което е вид фиде. Амин с фиде, един вид Амин е брат по фиде. Много е известна, не толкова, колкото Амин, но все пак набира популярност. Всичко предстои за пастафарианството. С тази дума може да се приветства, да се казва за довиждане. Може да се подкрепят с нея мисли и фрази. Това е и пожелание за успех и израз на подкрепа. Например „Брат по фиде, ние знаем, че може и да ти е тежко, но ние сме с теб, РАмин.“ Имаме и пастафарианско евангелие и на мен много ми харесва един от записите там. Той гласи, че „Вие може да пробвате тази религия безплатно в течение на 30 дни и ако тя не ви помогне, ние Ви обещаваме, че Вашият Бог ще Ви вземе обратно в старата вяра.“ Иронично е. Харесва ми излагането на материала, т.е. макароненото чудовище не се натрапва. Има нещо общо с една книжка за това как да спрем да пушим. В нея постоянно се припомня на читателя и даже се заповядва да пуши и докато не я прочете, да пуши и само да пуши. Аз самият съм бивш пушач и докато четох тази книга, ми втръсна от пушене и някак си ми помогна. С нещо пастафарианското евангелие напомня на тази книга, пастафарианството не се натрапва като религия, а напротив то ти казва „Не вниквай твърде надълбоко в тази религия, не се зомбирай“. Ти можеш да мислиш и четеш за други религии, бидейки пастафарианец. Пастафарианството е като религиозна лека програмка, която не е много тежка, няма вируси, безплатна е, красиво оформена, логична е и почти всички я харесват.

Как се отнасяте към другите религии?

Андрей Филин: Другите религии не ни пречат, ние казваме така, по-точно евангелието ни казва така: „Всичко съществуващо, всички религии са създадени от летящото макаронено чудовище, но ние не настояваме на това. Ако искате да мислите другояче, разбира се,че можете.“ Тоест ако ти не вярваш в пастафарианството, никога няма да кежем: Хайде да го задушим със спагети! Ние уважаваме другите духовни вярвания. Имам приятели и мюсюлмани, юдеи, християни и будисти. Аз имам мултирелигиозни контакти. Дори съм чел и Библията. Но намерих много несъответсвия в Стария завет: има много убийства там, този убива онзи, един вид екстремизъм присъства там, в Стария завет. Но уважавам всички религии.

За Вас пастафарианството е един вид символ на свободната воля и правото й да съществува, така ли е?

Андрей Филин: Аз вярвам в съществуването на мистическа сила и по-лесно ми е да смятам на този етап, че нейната форма е спагетено чудовище. Но формата няма значение, важна е свободната воля и правото да я упражниш. Така мога да обобщя какво е за мен пастафарианството.