Пробният старт на ТОЛ системата у нас е на финална права. От австрийската фирма, която изгражда системата, заявиха, че всички компоненти вече са монтирани и не очакват да има софтуерни проблеми. Оттам прогнозират, че изпитанията, които започват на 16-ти август, ще продължат поне няколко месеца.

Лазерни детектори, видеокамери, бордови устройства за изпращане на данни. Това е само малка част от пъзела на високотехнологичната система за събиране на пътни такси.

Всички компоненти на ТОЛ системата, която трябва да заработи в България, са произведени в този завод във Виена. Преди да бъде доставена, всяка една част минава пет нива на проверка. Годишно този завод произвежда около пет милиона устройства като тези в България.

Системата трябва да работи в пълен синхрон, затова всеки детайл при производството се контролира стриктно.

Всяка платка се тества два пъти. След това продължаваме процеса.

Технологията задължително се изпробва в условията на интензивен трафик.

Така изглежда една от най-натоварените магистрали в Австрия, малко преди час пик. На ден оттук минават около 120 000 автомобила. В тази отсечка се правят финалните изпитания на компонентите, преди да бъдат доставени.

След 16 август у нас система трябва да заработи пробно. От фирмата производител не очакват да има сериозни технически проблеми. Ако има дефекти, те ще бъдат отстранени в рамките на гаранционния срок, който е 24 месеца.

Михаел Вебер, представител на австрийската компания изпълнител на проекта: Вие сте повече от готови, от която и да е друга страна в Европа.
Остава да се направят още няколко теста. Ако последният тест е успешен, ние ще предоставим системата на българските институции, след това те трябва да започнат да я използват.

Изпитания в момента се правят и на специално оборудваните коли, които ще следят за нарушители на пътя.

Маркус Аренд, системен инженер: Тази кола я използваме по време на тестове. Такава имаме и в Швейцария. Тук сме разположили система от камери и лазерни скенери. По този начин може да засечем този, който не е платил.

В Австрия имат богат опит при събирането на пътни такси. ТОЛ системата е въведена през 2004 г. Въпреки стриктната система, не липсват обаче и опити за измама.

Бернт Далтер, представител на австрийската пътна агенция: Имахме нарушител, който го засякохме да кара със свалени регистрационни номера. Отне ни няколко месеца, за да го намерим и да го глобим, излезе му доста скъпо.

Тарифите зависят от релефа. В районите, където има тунели, таксите се оскъпяват. През 2019 година цените спрямо различните превозни средства над три тона и половина варират от 18 до 46 евроцента на километър.

Бернд Далтер, представител на австрийската пътна агенция: Австрия е планинска държава. Ние имаме около 400 км. тунели и повече от 5000 мостове. Тези участъци от пътната мрежа са наистина много скъпи за поддръжка и реконструкция.

Колко ще плащат превозвачите у нас все още не е ясно. Преговорите с транспортния бранш продължават.

Михаел Вебер, представител на австрийската компания изпълнител на проекта: Никога не сме правили предложения за тарифи, защото това е формула. Тази формула е много сложна и тя зависи от пътната инфраструктура, броя на мостовете и тунелите, както и направените до момента инвестиции. Видяхме в медиите някои цифри мисля, че те са доста близки до реалността и са по-ниски от средноевропейските.

Последните изчисления на регионалното министерство показват, че при въвеждането на системата в България ще се плаща за не повече от 6000 километра от пътната мрежа.