Натоварен трафик през лятото, особено към морето, но по автогарите липсва информация за закъсненията на автобусите. Сайтовете на автогарите не се актуализират. Това показа проверка на "По света и у нас" в София, Пловдив и Бургас.

На сайта на Централна автогара няма информация за закъсненията на автобусите.

Сабина Иванова - служител в ,,Информация" на Централна автогара, София: Почти всеки ден има някой, който закъснява. Закъсняването на автобусите не е свързано реално с някакви заковани часове, това са по някакви обективни причини. Примерно задържане по светофари, натоварване, трафик. От това са закъсняванията, а не от нещо друго.
Анета Аспарухова - касиер на Централна автогара, София: Значи, такава информация не може да се дава. Станала е катастрофа. Ние какво да кажем? Като разчистят - тогава.

И докато на Централна автогара не искат да поемат отговорност да съобщават за закъсненията на пътниците, то самите пътуващи знаят какво може и трябва да се направи.

Николай Липов - пътуващ: По автобусите има джипиеси и може да се наблюдава непрекъснато къде е автобуса. Ако примерно сега влиза в София, ще му трябва 20 минути да дойде до Централна гара. Ако има всеки автобус джипиес и има някаква организация, смисъл някой, който ги контролира и да гледа джипиеса, най-вероятно ще има точна информация.

Голяма част от хората са на мнение, че сайтът на Централната автогара е достатъчно пълен и точен, въпреки липсата на информация за закъснение.

Антония Дойчева - пътуващ: В самия сайт е по-точна информацията винаги.

Алиян Крумов - пътуващ: Ами честно казано, нямам време да търся и затова идвам на място.

Йордан Дочев - пътуващ: Главно от автогарите, от които вземаме автобуса.

Пътниците са търпеливи и споделят, че е разбираемо закъснението при непредвидени ситуации.

Николай Липов - пътуващ: Път, срок няма. Това е една народна поговорка. Така че, хората не са виновни с автобусите, сигурно. Просто това е положението.

Вергиния Тилева - пътуващ: Това е съвсем нормално. Това са съвсем нормални неща. Не може всичко да бъде идеално.

Антония Дойчева - пътуващ: Ами, чакаме. Имаме ли друг избор?

Всички обаче са на мнение, че информация за закъсненията е изключително полезна.

Стефан Стефанов - пътуващ: Трябва да се създаде сайт, с който да се информира и за закъснението и за текущото движение на автобуса, нали ако има някакви проблеми.

Антония Дойчева - пътуващ: Защото така и ние не можем да си направим плановете. Все пак закъсняваме за някъде.

До месец трите автогари в Пловдив ще получат най-високата първа категория за транспортен обект. Това означава, че пътниците там ще се ползват от всички услуги, които се изискват по европейски регламент. Как се информират хората при евентуално закъснение на автобуса, провери наш екип в сезона на големите пътувания

Стая за майки с деца, грижа и безплатна помощ за трудно подвижни лица, банкомат и ПОС-устройство, телефони - такива са европейските изисквания за автогарите и в Пловдив те вече се спазват. Скоро информационният сайт на трите автогари ще бъде на три езика, ще се актуализира през половин час, а големи табла ще го визуализират в чакалните. Засега при закъснение на автобуса, информацията се подава по звуковата уредба, уверяват ни от фирмата-собственик на автогарите.

Иванка Ганчева, зам.-управител на фирмата-собственик: Съгласно сключените договори с другите превозвачи, те са длъжни да информират, всички имат телефоните и контактите на собственика на автогарата... Съответно ние да информираме пътниците...В повечето случаи колегите са коректни и го правят, има моменти през зимата когато заради метеорологичните условия някой закъснява и е пропуснал да ни го заяви.

Шофьор на превозваческа фирма е категоричен, че редовно държи връзки с диспечера, ако се очертава закъснение в графика.

Георги, шофьор: Обаждам му се по телефона. На диспечера? Да. Винаги? Винаги, да.

Разбрахме, че част от автобусите на определена фирма не тръгват от автогарата и пътниците не могат да чуят, ако има закъснение.

- Някои спират на сектора, други, от София такова е нареждането, спират отвън на спирка на градския транспорт на булеварда. Това не е регламентирано? Не мога да ви кажа. Има ли и други автобуси или само този за морето е така? Има и други. Които спират навън? Да.

От управата на автогарата категорично заявиха, че тръгването на автобуси извън района им е нарушение и фирмите не би следвало да го практикуват.



Летният туристически морски сезон е в разгара си и това се забелязва и по натоварения автомобилен трафик, и по стотиците пътници по морските гари и автогари. Получават ли навременна и точна информация пътуващите на юг-провери наш екип.

Автогара ЮГ е на централно място в Бургас. Тук пътниците от влака, идващите от автобусите от цялата страна, могат да се насочат до всички точки на Южното Черноморие. Повече от 30 автобуса от София до Бургас и обратно пътуват всеки ден.

Информационната служба на автогарата е първият пункт, откъдето пътниците получават информация за цялото Черноморие.

Павлина Николов - информатор: За направления, за съществуващи линии, за часовете на отпътуване на автобусите, за това къде могат да направят връзка, за да стигнат до някъде.

В Бургас е въведена интегрирана система за градския транспорт, а част от нея е и дейността на автогарата. 24 часа, непрекъснато, в диспечерския пункт се получава видео и джипиес информация за всеки един автобус.

Инж. Питко Драгнев - изп.директор на "БургасБус": Тази система дава възможност през джипиес координатите да се покаже в реално време на всяка спирка кога ще пристигне съответният автобус. Ако има някакви задръствания и промени в маршрута, диспечерите имат пряка връзка с водачите и ги пренасочват по други трасета.

За един ден през летния сезон от автогарата отпътуват повече от 150 автобуса по различни направления.