НОВИНИ

Бъдещето на транспортните проекти след подписаните с Македония меморандуми

Македония и България подписаха тази седмица заедно с договора за добросъседство и два меморандума за развитие на инфраструктурата по Коридор номер 8 - за завършване на жп линията София - Скопие и за изграждане на нова директна газова връзка.

Весела Смилец
от Весела Смилец
18:37, 04.08.2017
Чете се за: 01:39 мин.
У нас

Ако Договорът за добросъседство трябва да затвори страницата на историческите натрупвания с отрицателен знак между двете държави, двата меморандума имат стратегическа насоченост. Вече 20 години се търси възможност да се случи Коридор номер 8, който е очертан на картата на Европа още в средата на 90-те години. И остава по-скоро виртуален макар, че всяка от страните строи по неговото протежение.

Много икономически интереси по принцип се срещат в района на Балканите - това е едната причина да се забави развитието на направлението Запад-Изток като мултимодален коридор - САЩ например бяха фактор в края на миналия и началото на този век построяването дори на един петролопровод от Бургас до Вльора в Албания. Сега разчитаме до голяма степен на ЕС и добрата работа на България по време на нейното председателство за приобщаване на Западните Балкани. Идеята по принцип е да се заобиколи претоварения пролив Босфора при преноса на товари на стоки между Адриатическо и Черно море.

Има обаче и икономическа причина - тези проекти не се случиха защото се смята, че трафикът на стоки и на пътници по тази линия София-Скопие-Албания не е особено оживен. Най-просто - за да се върнат инвестициите в една жп линия, една магистрала или един газопровод трябва да има достатъчно приходи, които да покрият направените разходи.

Темата за строеж на жп линия между София и долината на Вардар е стара и близка за България - обсъжда се още от края на 19 в., придвижва се значително по време на световните войни, когато тази жп линия се строи усилено и е била близо до завършване, но така или иначе към днешна дата такава линия нямаме за разлика пак казвам от вертикалните коридори София-Солун, Белград-Солун.

България от години инвестира във направлението Запад-Изток - от 2007 г. и средства от структурните фондове на ЕС. И в момента се работи по жп отсечки на изток от София по механизма "Свързана Европа". Нефинансирана е отсечката от София до границата с Македония. Тя е разделена условно на три участъка - съществуващите са с недопустими технически параметри - така ги определят от МТ:

- от София до Радомир - рехабилитация на съществуващото трасе със скорост в момента до 60 км в час - 250 млн. евро ще струва рехабилитацията. - 48 км

- от Радомир до Гюешево - модернизация, което включва и прекрояване, ново трасе на определени места - 88 км

- от гара Гюешево до границата - липсва жп връзка 2,5 км

Недопустимо е да няма жп път до границата, каза днес висш експерт от министерството на транспорта. но е липсвал сериозен ангажимент от страна на Скопие към тази линия.

Д-р Пламен Димитров, Българско геополитически дружество: Тази връзка би могла да стане интересна, например ако към македонската газопроводна мрежа се включат по-късно Косово, Албания, тъй като самото максималното потребление е нищожно и тук отново става въпрос за една застраховка в случай на срив на доставките по една линия да минават по друга. Не става въпрос за магистрален газопровод, който може да бъде запълнен на 100 процента и някога да си върне разходите, които са направени. Но нищо не пречи, ако има някакво съдействие от ЕС финансово, да бъде построена такава газопроводна връзка.
Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
БСП кани от 21 август на консултации за съдебната реформа Радев и Цацаров
БСП кани от 21 август на консултации за съдебната реформа Радев и Цацаров
Все по-малко изоставени деца в Благоевград
Все по-малко изоставени деца в Благоевград