След 9-годишна сага БДЖ изплати дълговете си. Това стана възможно, след като правителството пое и последните 134 млн. лв. задължения на държавните железници. Договор за ремонт на 46 нови мотриси и търг за 10 нови локомотива за общо над 194 млн. лв. обяви холдингът.

Четири правителства, 9 години и няколко ръководства време отне на БДЖ, за да изчисти дълговете си към международните кредитори и държавата.

Правителството изчисти дълговете на БДЖ, увеличавайки със 134 млн. лв. непарична вноска капитала на дружеството. Така Холдингът вече ще може да кандидатства за евросредства пред ЕК и най-после да започне мащабните си програми за модернизация.

За да вдигне на крак железниците, кабинетът всъщност превежда парите за БДЖ от бъдещата концесия на Летище "София".

Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: БДЖ вече е на нула, за да има възможността да направи своите структурни промени, за да оптимизира дейността си. Това знаете, че беше ангажимент, свързан с първоначалната вноска по концесионното плащане. Държавата изтегля това плащане в момента.

46-те дизелови и електрически мотриси "Сименс", неремонтирани от години, ще бъдат възстановени поетапно за 137 млн. лв. от "Алстом", с които БДЖ подписа договор.

Четири компании - световни гиганти, се състезават за доставка на 10 нови локомотива на 57 млн. лв. без ДДС. Ремонтират се стари, като първите готови ще пристигнат през втората половина на 2020 година.

Григори Григоров, председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ": До края на тази година ние приключваме с всички поръчки, които са ни необходими за следващите 10 години. Тези поръчки ще се осъществяват през следващите 2-3 години, така че през 2024 година, когато ще изтече срокът за текущия договор, ние ще бъдем напълно готови да посрещнем изискванията на новия договор за предоставяне на ЖП услуги на държавата.

Модернизацията на влаковете и мотрисите трябва да започне в близките месеци паралелно с новия График за движение на влаковете. Бързият влак "Чайка" София-Бургас-София вече ще се движи всеки ден, взимайки разстоянието за по-малко от шест часа.

Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България, КНСБ: Оттук нататък просто ще трябва време, защото това не е нещо, което може да стане за два дни: да се почнат да излизат в експлоатация отремонтирани мотриси, да влязат нови вагони, да влязат нови локомотиви и така вече да дадем съвсем другия облик, за който дълги години сме мечтали да добие железницата.

Според експерти, БДЖ трябва да се готви за конкуренция, когато пазарът на ЖП пътнически превози се отвори след 2024 г.

Симеон Ананиев, Асоциация на железопътните превозвачи: Опрощаването на БДЖ в частта за Пътнически превози смятам, че ще даде възможности, но не бива отново да се повтаря моделът, тъй като може след 2 години отново да си говорим, че има едни милиони.

През 2024 г. и частни превозвачи ще могат да кандидатстват за пътническите железопътни линии.