Като една от причините държавният превозвач посочва и зачестилите инциденти, предизвикани от хора, преминаващи неправилно през жп прелезите, най-често при спусната сигнализация. Освен стреса, след всеки такъв инцидент пътниците са принудени да понасят и часове наред престой на влаковете, докато щетите бъдат отстранени.

Защо въпреки че у нас има най-много охраняеми прелези в цяла Европа, водим и по най-голям брой произшествия по релсовия път на континента - разказва. Благой Цицелков.

С колело, кола, автобус, ТИР или пеша. Пресичат бариерите. Нищо, че е забранено. Сигурно се чувстват недосегаеми. С подобни действия обаче тези хора поставят в риск живота на стотици пътници, машинисти и влакови композиции.

Петко Петков, машинист - В повечето случай се стига до фатален край за хората, които са имали неблагоразумието да застанат на пътя на влака.

Петко Петков. 26 години машинист. Приема работата си като призвание и отговорност. Мисълта, че всеки ден може да се сблъска с престъпното безхаберие на някого не му дава мира, не може да проумее как и защо някой решава да превърне в свои заложници невинни хора.

Петко Петков, машинист - При 130 километра движение на бърз влак, шофьор на ТИР си игра с живота, собствения с нашия, с живота на пътници, като премина при абсолютна видимост, в последния момент, премина на охраняем прелез, съответно ние задействахме спирачката, двамата се хвърлихме в коридора на локомотива. Мога да Ви кажа, че ръцете ми трепереха, след случая, имах топка в стомаха. За какво говорим...

Подобни ситуации са причина за дълго чакане на релсите.

Пламен Пешаров, управител на "БДЖ Пътнически превози" - Влакът престоява около три часа, т.е. сигнализира се, идва оперативната група, защото това е свързано със следствие, изяснява се случая, три часа са страшно много време.

ЗАКЪСНЕНИЯ ПРЕЗ 2016-а (януари-декември)

в следствие на инциденти по релсите, предизвикани отвън

  • 30896 минути
  • > 21 дни престой за пътници и влакове

В резултат на предизвикани отвън инциденти по релсите, през миналата година влаковете са закъснели с общо 30 896 минути. В тези повече от 21 денонощия престой, не са отразени закъсненията на всички други композиции, които е трябвало да минат по блокираните трасета. Материалните щети за железницата са близо милион лева.

ЗАКЪСНЕНИЯ ПРЕЗ 2017-а (януари-юни)

в следствие на инциденти по релсите, предизвикани отвън

  • 11500 минути
  • > 8 дни престой за пътници (символ) и влакове (символ)

А от началото на 2017-а натрупаните закъснения от подобни произшествия са 11 500 минути.

СПАД НА ПЪТУВАЩИ ПРЕЗ 2016-а

  • - 30%
Пламен Пешаров, управител на "БДЖ Пътнически превози" - До 22 юни 2017г. това са 250 хиляди лева материални щети, като тук много по-големи са щетите от нематериални щети към локомотивните машинисти, стреса който изпитват.

Нито един саботьор поставил камъни или дървета или други препятствия пред влака на ЖП релсите, не е бил задържан и не поел вина за стореното. Железницата има спешна нужда от институционална и законова защита, защото всеки ден животът на хиляди пътници е поставен в реален риск.

Пламен Пешаров, управител на "БДЖ Пътнически превози" - Смятам, че трябва да се върви, към някои по-строги наказателни мерки.
Петко Петков, машинист - Българина разбира от няколко неща, като превенция, когато му бръкнат в джоба или когато се чувства застрашен. Да кажем може да се помисли, върху по-оживени прелези да се сложат билборди с нелецеприятни картинки, да кажем както е върху цигарите - като превенция.

Само след две години, в изпълнение на европейска директива, БДЖ ще е длъжна да изплаща обезщетения на пътниците за всяко закъснение. В това число и тези, които не са вина на превозвача. Ако не се вземат спешни мерки - държавната железница може да се превърне в заложник на безнаказаността.