В следващите минути ще ви срещнем с бившия румънски премиер Виктор Понта. Защо от лидер на управляващата и сега Социалдемократическа партия, той се превърна в опозиционер, който е на път разклати властта? Има ли амбиции за премиерския пост и загубила ли е Румъния проевропейския си път? Интервю на Джанан Дурал и оператора Владимир Богдански.

Още за най-актуалните проблеми на Румъния и защо думите "корупция" и "Кьовеши" се превърнаха в емблематични за страната, гледайте тази неделя от 12:30 в предаването #Европа.

Март 2019 г. В Букурещ кипи трескава подготовка за предстоящите евроизбори. Силна заявка за място в Брюксел дава лидерът на ПРО Румъния - бившият Виктор Понта. Днес той е сред най-силните гласове на опозицията. Но само преди няколко години, беше начело на управляващите и днес Социалдемократи.

Докато през 2015 г. една трагедия не разклати високите етажи на румънската политика. Пожар в клуб "Колектив" - загиват 60 души. Причината - системно са издавани разрешителни на заведения, които не отговарят на условията за безопасност. Тази история разкри мащабите на корупцията в румънската политика и принуди Виктор Понта да подаде оставка.

Господин Понта, през 2015 г. подадохте оставка заради протестите, но сякаш сегашните управляващи не възнамеряват да последват примера ви. Защо?

Виктор Понта, бивш премиер, лидер на ПРО Румъния: Аз просто играх по правилата. Не бях щастлив, че подавам оставка, човек никога не може да бъде щастлив от такова нещо. Но вярвам, че трябва да играем по правилата. Можеш да управляваш държава, докато властта ти е легитимна и имаш подкрепата на обществото. Колкото до Ливиу Драгня - той не стои на власт, за да управлява. При него това е въпрос на оцеляване - политическите лидери се ползват с имунитет. Ако подаде оставка, това означава директно да влезе в затвора.

Все повече депутати от управляващата партия избират да я напуснат и да се присъединят към вас. Защо?

Както аз, така и много други хора са притеснени от курса, по който пое Социалдемократическата партия. Наблюдаваме една радикална промяна в основните принципи на партията, в нейните ценности, политики и начин на работа. От проевропейска, със социалдемократични възгледи, тя се превърна в популистка, националистическа партия, която не зачита върховенството на закона.

Сравняват Ви с френския президент Еманюел Макрон. Съгласен ли сте с неговите идеи за Европейски ренесанс?

Да, нуждаем се от радикална промяна - на институции като Европейската комисия и парламент. Но не всички идеи са приложими за държавите от Източна Европа - ние трябва да се развиваме с по-бързи темпове, да се борим да намалим пропастта между нас и старите страни-членки. Лошото е, че в момента има разцепление вътре в Съюза, а лидери като Орбан, Салвини и Ливиу Драгня са на мнение, че затворените държави имат по-добро бъдеще. А това далеч не е така.

Можем ли да кажем, че Ливиу Драгня се е присъединил към клуба на "лошите момчета" на Европа?

Определено се опитва, но неговите мотиви са доста по-различни. Драгня няма идеология. Той не е като консерваторите в Полша, не е като Салвини и Орбан, които са националисти. Представя се за социалдемократ. Той е и най-богатият човек в държавата и дали вярва на левите или десните идеи, е без значение. Истинската мотивация на Ливиу Драгня е да поеме контрола над правосъдната система. Ако ЕК му каже "добре, господин Драгня, уволнете всички съдии и прокурори", той рязко ще стане проевропейски настроен.

ЕП посочи Лаура Кьовеши за свой избор за главен прокурор. Изглежда сякаш Драгня се страхува от нея?

Техните взаимоотношения продължават от много време. Някога бяха приятели, после станаха врагове. Голямата му грешка, а и на всички политици, включително и моята, е да намесваш личните си пристрастия във въпроси от национално, европейско или институционално значение. Аз също не харесвам госпожа Кьовеши, но никога не бих си позволил личните ми чувства да бъдат намесени на ниво държавна политика. Не бих принудил румънското правителство да направи опит да бойкотира избора ѝ за европейска институция. Така е в политиката - понякога сме приятели, а понякога най-добрите приятели се превръщат във врагове.

В навечерието на европейските избори, освен разцепление в Румъния, Понта вижда такова и на европейско равнище.

Очевидно ще се води битка между тези, които искат единна Европа и тези, които се борят за повече суверенитет и не желаят да се съобразяват с Брюксел. Очаквам да видим един нов облик на ЕС. С появата на хора като Орбан, Салвини и водените от тях популистки движения, политиката се промени. Колкото до Източна Европа - сблъсъкът е между старите и новите партии. В Румъния след промените имаме Социалдемократическата партия вляво и Либералите вдясно. Тези две партии обаче ще загубят много гласове, в полза на новите движения. И това всъщност е нещо положително. В продължение на 15 години бях в редиците на точно такава традиционна партия и знам точно колко силно е нежеланието на старите левица и десница да се променят. Не искат да бъдат по-отворени към обществото, към младото поколение, дори и към новите технологии. А времената се менят и ако изоставаш, няма да останеш в надпреварата. Или се адаптираш, или загиваш.

Като част новата вълна, определено звучите оптимистично. Знам, че сте водач на листа за ЕП, но и че нямате реално намерение да ходите в Брюксел.

Мисля, че мястото ми е в румънския парламент. Не, защото не харесвам европейския парламент, разбира се, а защото вярвам, че лидерът на всяка една партия трябва да бъде в собствената си държава. Не виждам как човек, който всяка седмица пътува до Брюксел и обратно, може да бъде партиен лидер.

Ще видим ли отново Виктор Понта като премиер?

Все още съм прекалено млад, за да стана президент, така че да - докато има кой да ме подкрепя, ще черпя от опита си - добрия и още повече от лошия, за да работя. В крайна сметка правителството е важно за нормалното функциониране на всяка една държава. Нормално е да се виждам на място, на което мога да оказвам влияние. На този етап се надявам Румъния да преодолее мрачните времена, в които е в момента и след това да видим един по-добър ЕС и то такъв, който не е на няколко скорости.