НОВИНИ

България работи по около 20 проекта за мултимодална инфраструктура

Всяка година 400 000 европейци умират от мръсен въздух, съобщи в София еврокомисарят по транспорт Виолета Булц. ЕС готви нов данък за колите в градовете, според това кой колко замърсява. И още - ЕК предупреди 9 страни членки, че ще заведе дело срещу тях в Съда на ЕС заради системно мръсния въздух. Такива дела вече бяха заведени срещу Полша и България. Друго от предлаганите решения по проблема е развитието на т. нар. "мултимодален транспорт".

Александър Марков
от Александър Марков Екип на "По света и у нас"
18:39, 20.03.2018
Чете се за: 01:55 мин.
У нас

Мултимодалният транспорт, според експерти, е бъдещето в превоза на товари и хора. За някои страни в света е вече реалност, за други, като България, е все още проект в развитие.

Мултимодално, или комбинирано, се превозват товари и хора с няколко вида транспорт в рамките на едно пътуване. Пример за това са големите товарни контейнери, превозвани по море от контейнеровози и разтоварвани на пристанища, които след това по вътрешната жп или магистрална мрежа достигат до крайна дестинация.

Мултимодалният превоз спестява време и средства, облекчава задръстванията и е една от най-сериозните мерки против замърсяването на въздуха, от което в Европа загиват стотици хиляди хора годишно.

България работи по около 20 проекта за мултимодална инфраструктура. Модернизиране на жп-линиите София-Септември, Пловдив-Бургас, Пловдив-Свиленград, София-Гюешево, доизграждане на АМ "Хемус", модернизация на пътя София-Калотина. В ход са процедури за отдаване на концесия на пристанищата Видин и Русе и летищата в София, Пловдив и Балчик.

EС насърчава комбинираният превоз и работи по т.н. "Първи мобилен пакет", който предвижда въвеждане на стандартизирана електронна система за таксуване на автомобилите на база изминато разстояние и количество вредни емисии, отделяни във въздуха. Комисията вижда в тази система алтернатива на забраните за движение на дизелови коли, които Германия обмисля, или еко таксите, които Лондон вече въведе.

Около 25% от количествата емисии въглероден диоксид, отделяни в ЕС, са от транспортния сектор, обяви еврокомисарят по транспорт Виолета Булц. Автомобилите са най-големите замърсители, а според експертите, именно автомобилният превоз на товари ще се увеличи почти двойно до 2030 г. Мултимодалният транспорт може да облекчи проблема, защото прехвърля товари от автомобилния към по-екологичния превоз - железниците.

Виолета Булц, еврокомисар по транспорт: Предложението за европейска стандартизирана система за таксуване, основана на това, кой колко замърсява въздуха, в момента се обсъжда в Парламента и Съвета. Надявам се, че системата и мерките в Пакета ще влязат в сила преди края на моя мандат.

В България вече работи интермодален терминал в Пловдив, предстои да бъде открит втори в Илиянци, има проекти за такива терминали по река Дунав при Русе, както и на Черно море при Варна. Между България и Турция се движи и първият мултимодален влак от Пловдив до Черкезкьой.

Велик Занчев, заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: Много е важно да разтоварим магистралите от ТИР-овете и да прехвърлим част от стоките на железопътен, на воден транспорт.

95% от международните товари през България са превозвани именно с ТИР-ове. Целта е на границата да бъдат претоварвани на влак - от Свиленград до Калотина. Но затова трябват сериозни инвестиции в модернизация на жп-мрежата.

Освен товари, очакванията са интермодалният транспорт да сваля и все повече хора от автомобилите. В София метрото превозва 350 000 души дневно, а с новата тикет система градският транспорт ще стане още по-предпочитан.

Пламен Църноречки, Център за градска мобилност - София: Това, което ще е добре за жителите и гостите на град София, е, че те с един превозен документ ще могат да пътуват по целия градски транспорт, включително и метрото. Въвежда се в абсолютно всички 1300 превозни средства.
;

Заради замърсяването на въздуха Англия и Германия, които отдавна са извън сроковете, поставени от ЕК за изчистване на атмосферата, въвеждат различни забрани за движение на дизелови автомобили в градовете или допълнителни такси "замърсяване".

В Лондон таксата замърсяване е 10 паунда за всички коли, произведени преди 2006 г., които влизат в града. Има и такса задръстване от близо 12 паунда.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
ДРУГИТЕ новини: Пролетна премиера
ДРУГИТЕ новини: Пролетна премиера
Владимир Чуков: Близкият Изток е епицентърът на тази невидима армия от бойци
Владимир Чуков: Близкият Изток е епицентърът на тази "невидима" армия от бойци