Българските международни превозвачи заплашват с протест в Брюксел на 10 януари. Причината за тази крайна мярка е решението на Съвета на ЕС от миналата седмица да приеме Пакета за мобилност във вариант, който заплашва с фалит хиляди български фирми. Превозвачите се срещнаха с транспортния министър Росен Желязков, който обяви, че България ще предложи нови три промени в Пакета, надявайки се да събере подкрепа от всички недоволни страни от Източна Европа.

България е в един лагер с други 12 държави от Източна и Югоизточна Европа, с които би могла да събере блокиращо мнозинство. Чехия и Словакия, обаче, в последния момент отстъпиха от позициите си.

Сега страната ни предлага три нови промени в Пакета за мобилност, които се отнасят към това къде шофьорът да прекарва нощната си почивка, в кои случаи да важат новите по-рестриктивни изиквания за командироване, известни като Директивата "Макрон", както и за 4-те седмици, на които всеки шофьор трябва да се връща в страната на установяване.

Българските предложения вече са предадени на нашите евродепутати, които да ги представят на Комисията по транспорт и на ЕП на първото заседание на 10 януари. Надеждата е ЕП да изработи позиция по Пакета "Мобилност едно", така че в преговорите със Съвета на ЕС да имаме шанс.

За да окажат натиск, българските превозвачи обмислят да протестират или в Брюксел, или в Страсбург именно на 10-и.

България ще предложи отлагане на прилагането на забраната за ползване на седмичната почивка в превозното средство, докато не бъдат изградени охраняеми паркинги, обяви транспортният министър Росен Желязков. Връщането на шофьора на всеки 4 седмици е също несправедлив текст.

Росен Желязков, министър на транспорта, информац. технологии и съобщенията: Ще настояваме да бъде приет текста такъв, какъвто беше формулиран по времето на Българското председателство, а именно - предприятието да удостоверява волята на водача и това да бъде контролирано в самото предприятие.

България ще предложи още - командироването според правилата на директивата "Макрон" за т.н. "кръстосани операции", когато шофьор товари в една държава членка и разтоварва в друга, да важи само за 10 операции месечно, обясни още Желязков.

Превозвачите заплашиха да протестират пред ЕП на 10 януари.

Ангел Траков, Съюз на международните превозвачи: Оттук нататък насочваме усилията си към Европарламента. Това, което можем да направим, е да се опитаме да организираме един мащабен протест в Брюксел, който да покаже волята на цял един бранш, който е силно засегнат като българския.
Петко Ангелов, Камара на автомобилните превозвачи: В Европа продължава двойният стандарт да съществува. Решават две страни, че трябва да бъдем изхвърлени от пазара и да ни бъдат взети шофьорите и лека-полека това нещо го постигат.
Христо Христов, КРИБ: Ние ще поканим и нашите евродепутатие, ще поканим и синдикатите, представители от нашето правителство също да бъдат част от този протест, тъй като тук става въпрос за защитаване на българската икономика, на българската собственост.
Георги Петърнейчев, АЕБТРИ: Ще отиваме до крайност, ще търсим помощта и на всички наши съмишленици от другите страни от ЕС, които са единомислещи като нас.
Росен Димитров, Национална транспортна асоциация: 17% от българската икономика е приходът от международния автомобилен транспорт. Тоест, когато става дума за фалити, наистина става дума за зачеркване на 17% от БВП на Р България.

Министърът на транспорта Росен Желязков заяви още, че лично ще се присъедини към протеста на превозвачите.

Ако пакетът "Мобилност едно" бъде приет в този си вид, това ще означава или фалит за много български фирми, или пререгистрация в други европейски страни. И в двата случая България ще загуби много.