Комисията за разследване от спецзвеното за влакови произшествия към Министерството на транспорта е открила фрапиращи нередности около товарната композиция, която дерайлира преди близо година в Хитрино. Независимият разследващ орган е установил, че машинистите са пътували с нередовен пътен лист и без печат за медицинска годност на локомотивната бригада. В доклада се установява, че 13 вагона са били без налична регистрация във Виртуалния европейски регистър на возилата.

Фрапиращи грешки в работата на машинистите показа проверка за Хитрино

Фрапиращи грешки в работата на машинистите показа проверка за Хитрино

Година след трагедията в Хитрино, експерти установиха фрапиращи нарушения при работата на машинистите. Окончателният доклад на звеното за разследване...

От спецзвеното за разследване на катастрофи намират в кабината на първия локомотив два пътни листа.

д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта: "И в двата разписани едни и същи фактологични данни за един и същи влак, за едно и също време."

Пътният лист се връчва в офиса на фирмата превозвач в гара Русе-север, след като на локомотивната бригада е проведен инструктаж и проверка с дрегер преди дежурството. Той трябва да има и печат от дежурния депомайстор, че машинистите са годни за работа.

д-р инж. Бойчо Скробански: "Там им се предлага пътен лист без той да бъде регистриран, и без да има печат, който да гарантира, че тези машинисти са здрави и че могат да управляват локомотив."

Пътният лист съдържа цялата важна информация, свързана с композицията - като например, имената на машинистите, времето на движение и тонажа. В доклада на комисията е записано, че липсата на заверка и печат на годност на пътния лист е цитирам "предпоставка за подмяната му с друг".

д-р инж. Бойчо Скробански: "При тях пътния лист се завежда тогава, когато на тях им приключва повеската и те вече се приберат в основното депо и си предадат пътния лист и той тогава бива осчетоводен. Нещо, което в практиката и теорията е несъвместимо."

Разследващите са установили и друго нарушение. След направената справка в Европейския виртуален регистър за возилата се констатира, че има допуснати нередности в регистрацията на 13 цистерни към датата на инцидента. Те са румънска собственост и не фигурират в регистъра, а също така и няма вписано лице отговорно за поддръжката. 8 от тях са дерайлирали. Регистрацията е задължителна за всички страни членки на ЕС.

д-р инж. Бойчо Скробански: "Освен, че не фигурират във виртуалния регистър, което не им дава право да се движат и на румънската ж.п. инфраструктура, а какво остава и да пресичат граница. Тук се установи и една разлика в цифровите кодове."

Оказва се, че серийният номер на 16 броя цистерни започва с 84. Това означава, че могат да се движат само във вътрешността на железопътната администрация, в която са регистрирани.

д-р инж. Бойчо Скробански: "Което не позволява на този вагон да преминава през граница.Той може да оперира само на румънската инфраструктура. Дори румънския орган по безопасност явно не проявил достатъчно контрол."

Разследващите са направили запитване до румънските власти относно цистерните, но без резултат. На 12 януари обаче вагоните вече били регистрирани в системата. В доклада се уточнява, че след проверка се установява, че цистерните са били технически изправни.

От фирмата собственик на влаковата композиция отказаха да застанат пред камерата ни преди началото на съдебния процес.

Оттам все още нямат коментар на доклада. Относно инцидента в писмо до БНТ от фирмата уточняват, че също водят паралелно разследване, в което са ангажирани чуждестранни специалисти. Тяхната версия се различава от тази на прокуратурата, която прехвърля вината на машинистите заради двойно превишената скорост.

© снимка: АРХИВ