В "Частен случай'' Мая Димитрова разказва защо починал абонат на мобилен оператор трябва да даде едномесечно предизвестие от свое име като приложи и удостоверението за смърт, за да прекрати договора си. Практика ли е подобна процедура - вижте във видеото.

Йорданка Атанасова - кмет на село Никюп: Документът за смърт на едно лице не е достатъчен, за да се уверят мобилните оператори, че лицето е починало.
Александър Хранов - син на починалия: Колкото се може по-дълго време те да имат този абонат, макар и мъртъв. Така си го обяснявам.
Димитър Маргаритов - Комисия за защита на потребителите: Очевидно телекомите имат някаква трансцедентална обхват и дейност.

Комисия за регулиране на съобщенията: Оказвали сме съдействие за прекратяване на такива договори.

Договор с мобилен оператор. На хартия изглежда лесно да го прекратиш. Понякога обаче дори смъртта на абоната не е достатъчно условие.

Александър Хранов - син на починалия: Договор не може да бъде прекратен автоматично. Дори не от датата на смъртта на човека.

Александър Хранов чува тези думи в офиса на мобилния оператор, с който наскоро починалия му баща има сключен договор.

Александър Хранов - син на починалия: Ако човекът е трябвало да си прекрати договора, е трябвало един месец преди смъртта да си пусне такова заявление.

Очевидно за това вече е късно и служителят в офиса на бул. "Мадрид" предлага единствената друга възможна опция според него.

Александър Хранов - син на починалия: И ме накараха да пуснем едно заявление за прекратяване на договор, като това да бъде едномесечно предизвестие. Аз ги попитах не може ли да платя каквото има, таксата, да платя и да прекратиме това, казаха, че трябва да се изчака още един месец ..
Димитър Маргаритов - Комисия за защита на потребителите: Договорът би следвало да се прекрати незабавно и така е заложено в Общите условия на телекомите.

Не само че операторът изисква едномесечно предизвестие. Починалият преди седмица абонат трябва от свое име да подаде документа за прекратяване на договора си. Заедно с акта си за смърт и удостоверението за наследници.

Александър Хранов - син на починалия: Предизвестието е от негово име, издадено и направено е една седмица след неговата смърт.
Димитър Маргаритов - Комисия за защита на потребителите: Очевидно телекомите имат някаква трансцедентална обхват и дейност, защото няма как това да бъде така. То всъщност показва несъстоятелността изобщо на това да се иска предизвестие.

Грешка на служителя, който не е спазил вътрешната процедура. Така твърди мобилният оператор в писмо до нас. На молбата ни за интервю със служителя, бе отговорено, че вече се извършва обстойна проверка. Факт е обаче, че в продължение на седмици никой в компанията не отчита като проблем подаденото от починал човек заявление. Ако е в разрез с вътрешните правила, защо никой не е реагирал?

Александър Хранов - син на починалия: Това е просто нелепо ...колкото се може по-дълго време те да имат този абонат, макар и мъртъв, така си го обяснявам.
Йорданка Атанасова - кмет на село Никюп: Не искаха да го прекратят. Документът за смърт на едно лице не е достатъчен, за да се уверят мобилните оператори, че лицето е починало.


"Частен случай": Защо хора с ампутации са принудени да крият, че имат увреждане?

"Частен случай": Защо хора с ампутации са принудени да крият, че имат увреждане?

Защо в Германия с ампутиран крак можеш да бъдеш професионален шофьор, а в България - не? Десетки хора с ампутации у нас са принудени да крият от държа...

Друг мобилен оператор. Пише ни, че договор при смърт се прекратява до 48 часа от подаване на заявлението. Жена от великотърновското село Никюп се обръща за помощ към кмета след като половин година не успява да прекрати договора на мъжа, с когото живее на семейни начала и който няма други наследници.

Йорданка Атанасова - кмет на село Никюп: Смятам, че това е поредният абсурд в нашата държава. От КРС се свърза един господин с мен, който ми обясни, че всъщност за прекратяване на договор с мобилен оператор при смърт на лицето е достатъчен само и единствено препис извлечение от акта за смърт.

След намесата на Комисията за регулиране на съобщенията случаят се разрешава. В писмо до нас от КРС заявиха, че нееднократно са обсъждали с мобилните оператори процедурата за прекратяване на договор на починал абонат. И има случаи, в които е трябвало да оказват съдействие за приключване на такива договорни отношения.

И трите телекомуникационни компании изпратиха до нас извадки от общите си условия. Уверяват ни, че служителите им са подготвени и специално обучени как да реагират в подобни ситуации.

Александър Хранов - син на починалия: Те сканираха оригиналните документи, което според мен е абсолютно опасно, особено ако става дума за възрастни хора, тъй като знаете какви имотни измами, имотни мафии се вихрят с едни такива документи.
Димитър Маргаритов - Комисия за защита на потребителите: Оригинали не се предоставят в никаква хипотеза. Те могат да се носят, за да се прeдоставят за сравнение на място, ако е необходимо, макар че и това е малко над нормалните изисквания за такива случаи.
Александър Хранов - син на починалия: Първо отидох в един офис оттам ги поискаха, аз носех удостоверението за наследници, поискаха и акта за смъртта оригиналите. След това отидох в още един офис. Служителката ми обясни, че това е изрично нареждане на ръководството на тяхната фирма, на техните юристи. Не знам доколко е това законно, но не искаха по никакъв друг начин да прекратят този договор.

Отговор на мобилния оператор - „Удостоверението за наследници в никакъв случай не се копира или сканира".

Александър Хранов - син на починалия: Разбирате колко в един такъв момент е тежко на човек да се занимава с тези истории и си представяте, айде аз съм по издръжлив на тези неща, но едни възрастни хора на 80 - 85 години как биха се чувствали. Това е една гавра за мене…

30 дни след смъртта на абоната договорът е прекратен. Поискана и платена е една месечна такса за този период. Мобилният оператор обяви, че след този случай ще организира допълнително обучение на персонала.

"Частен случай": Възможна схема на данъчна измама в особено големи размери

"Частен случай": Възможна схема на данъчна измама в особено големи размери

"Вратите, за които всички говорят". Така се рекламира фирмата, от която едно столично семейство си поръчва входна врата. И наистина, оттогава не са сп...