И в още една сфера се търсят добре квалифицирани служители - в ръководство въздушно движение. Над 760 000 полета са преминали в небето над България през миналата година. Данните обявиха от държавното предприятие "Ръководство въздушно движение" по време на есенната си кампания за подбор на ръководители на полети. Въпреки високите нива на стрес, характерни за професията, конкуренцията се увеличава. Какви са изискванията към тези, които искат да седнат на стола на ръководител - полети?

За Лидия Русева всеки работен ден е мисия с най-високия възможен залог. В ръцете си тя държи сигурността на хиляди пътници, с които никога не се среща. Ръководителите на полети като нея остават скрити за обществото, докато се грижат за неговата безопасност. Но тази отговорност не ги притеснява. Нещо повече - тръпката да контролират небето за тях е движеща сила.

Лидия Русева - ръководител на полети: "Защо си заслужава? Заради удоволствието, което в края на работния ден изпитва всеки един от нас, когато е изръководил, да речем, 300 самолета за деня и ги е обслужил абсолютно ефективно и безопасно."

Нуждата от специалисти като Лидия става все по-голяма с увеличаването на прелитащите над България самолети. Затова и от "Ръководство въздушно движение" усилено търсят млади хора, готови да приемат предизвикателство,и разбира се, да се справят с него.

Намираме се в оперативната зала на "Ръководство въздушно движение", откъдето се контролират полети над България и част от Черно море. Професионалистите тук разполагат с изключително пространствено мислене, умения за работа в екип и най-вече здрави нерви. Тези изисквания правят тяхната професия една от най-престижните и отговорни в България.

Някои от задължителните условия към кандидатстващите за авиодиспечери са висше образование с минимална степен бакалавър, отлично владеене на английски език и възраст до 30 години. Приетите трябва да преминат и обучение, което може да продължи до две години в зависимост от квалификационния им клас. То включва теоретична част, тренировки на симулатор и в реална въздушна обстановка.

Иван Дяксов - зам.-генерален директор "Оперативна дейност" в ДП РВД: "Етапите, които преминават младежите, могат да бъдат от всеки един, който желае. Стига да ги покрие, той може да стане ръководител полети".
Георги Тонев - кандидат за ръководител на полети: "Работата е изключително стресова и динамична - това, което аз търся всъщност. Аз искам динамика. Искам това, което работя, да го харесвам".

Всички кандидати, които успешно завършат обучението си, са приети на работа.