До един месец ще стартира обществената поръчка за строителството на пътя Ботевград-Видин, който ще е с автомагистрални габарити - две плюс една лента. Това обяви в сутрешния блок на БНТ "Денят започва" председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов. Паралелно с магистралния път се работи и по проекта за тунел под Петрохан. За срок от 3 до 5 години всички автомагистрали в Северна България ще бъдат изградени, обяви още Атанасов.

Ботевград Видин

На фона на продължаващите вече няколко седмици протести във Видинско, стана ясно, че съвсем скоро започва строителството на скоростни път Ботевград-Видин.

Пътят от Видин до Ботевград, който е над 180 км., е разделен на четири лота. Процедурата за избор на строител и надзор на най-тежкия участък Мездра-Ботевград започва до месец. Отсечката е малко над 30 км.

Този е най-тежкият участък, защото по него трябва да се изградят два тунела. Около 2-2,5 г. ще отнеме самото строителство, обяви председателят на АПИ.

Скоростният път, който сега съществува между Мездра и Враца, което е вторият лот, ще бъде рехабилитиран, а обходът на Враца ще бъде разширен с още една лента.

Освен скоростния път, работи се и по забравения вече 80 години проект за прокарването на тунел под "Петрохан" - нещо, което се приветства горещо от хората край Берковица заради изключително тежките метеорологични условия, в които шофьорите преминават зимата през този проход.

Паралелно се работи и по автомагистралата Русе-Велико Търново, блокирана сега от две жалби, които трябва да се гледат пред съда, както и по проекта за довършването на АМ "Хемус". Така до 5 години целият магистрален пръстен в Северна България трябва да бъде завършен.

След като стартира строителството на участъка Ботевград-Мездра от бъдещия магистрален път до Видин, в средата на 2018 година ще е ясно кога ще започне реалното изпълнение и на останалите лотове, обяви председателят на АПИ инж. Дончо Атанасов.

инж. Дончо Атанасов, председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура": Враца-Монтана в момента ОВОС се жали, който е, и в момента успоредно с това работим участъкът от Ружинци до Монтана, което също в рамките на 2018 г. края-2019 г. може да стартира изборът на строители и на надзор.

Дончо Атанасов заяви, че никой не е забравил проекта, през последните години АПИ е наляла 50 милиона лева само в област Видин и че предстои ремонт и на всички подходи в Северозапада.

инж. Дончо Атанасов: Ще направим с по-минимални средства да направим проходим в нормално експлоатационно състояние пътя между Лом и Видин, тъй като там е едно от най-големите свлачища на България - над 8 км.

За тунел под Петрохан още се проучва.

инж. Дончо Атанасов: Вече проектите са необратими. Развитието на автомагистралната мрежа в Северна България - строителството на "Хемус", на пътя Русе-Велико Търново и на магистралата Видин-Мездра-Ботевград са изключителен приоритет на правителството и в рамките на 3-5 години този магистрален пръстен ще бъде изграден.

Двете жалби за магистралата Русе-Велико Търново ще се гледат в съда, а дотогава строителството е блокирано. Дончо Атанасов защити отново сега избраното трасе за магистрала.

инж. Дончо Атанасов: Това трасе избягва - от екологична гледна точка е най-балансираното, от икономическа гледна точка като строителство е най-доброто.

Паралелно с това се работи и по свързването на Горна Оряховица със сегашния път Русе-Велико Търново.

Строителството на пътя Ботевград-Видин ще е с пари от националния бюджет, както и на повечето от тези ремонти. Според АПИ, с изпълнението на проектите ще се изведе транзитния трафик от Дунав мост 2 от населените места, с което в крайна сметка ще се повиши и безопасността на движение.