4 площадки за отдих и търговия ще има на магистрала "Струма" около Симитли и Кресна, така че местният бизнес да продължи да се развива. Това обясни пред "По света и у нас" шефът на Пътната агенция инж. Дончо Атанасов. Утре в двете общини ще се проведе обществено обсъждане с местните жители по 5-те предложени варианта - откъде и как да минава автомагистралата в участъка от Крупник до Кресна.

Пет са вариантите за строителството на АМ "Струма" през Кресненското дефиле. Първият предвижда използването на сега съществуващия път през дефилето в посока Гърция, а към София да се построи нов път по билото на планината източно от Кресна.

Вторият вариант е 15-километров тунел, който през годините беше отхвърлен заради сеизмичност, радиоактивност и висока цена.

Третият вариант е магистрала изцяло извън дефилето, източно от Кресна.

А четвъртият и пети - с две платна в дефилето. Първият проект защитава в най-голяма степен националния интерес и намира баланс между цена, екология и строителство, според шефа на АПИ инж. Дончо Атанасов.

инж. Дончо Атанасов, председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура": Проектът е съобразен от екологична гледна точка, той е съобразен и с интересите на местния бизнес, особено в двете общини, които са най-засегнати - Симитли и Кресна. Ще има четири зони за отдих, в които местният бизнес може да реализира интереса. В тези зони за отдих, които са отделени в проекта и ще бъдат отчуждени и ще се търси взаимодействие между държавата и общините, е в него да бъдат настанени всички тези ресторанти, магазини и всички дейности, които местният бизнес би искал да реализира.

В тези зони ще има канализация и електричество. Между двете платна на Струма - в и извън дефилето, е предвидено да има 5 пътни връзки - Симитли, Полето, Мечкул, Стара Кресна, Кресна, а всички общински пътища към магистралата ще бъдат ремонтирани и рехабилитирани, обясни Атанасов.

инж. Дончо Атанасов, председател на УС на Агенция "Пътна инфраструктура": Обектът е национално отговорен, той е съобразен с всички интереси и защитава в най-голяма степен националния интерес на България. Този проект ще модернизира България.

В проекта са предвидени и редица екологични мерки за защита на природните местообитания и животински видове - няма да има билбордове, чиято светлина привлича насекоми. Ще има огради за птици и подлези за влечуги и земноводни.

проф. Николай Начев: Единствения вариант за пълно преустановяване на трафика през Кресненското дефиле е Агенция Пътна инфраструктура да извади обекта от експлоатация, което в 21 век няма никакъв вариант да се случи, така че някакво балансирано решение е изместването на изток на едното платно за движение, на едната посока за движение с две платна и това е разумния и реализируем на този етап вариант.

Първият вариант е огромно строително предизвикателство, тъй като платното в посока София през планината ще има 18 виадукта, някои от които по-високи от този на Бебреш, обясняват строителите. Ще има 5 тунела, 1 мост, 11 надлеза и подлеза.

инж. Иван Бойков, изп. дир. на Камарата на строителите в България: Най-високият виадукт е 140 метра. Там трасето е много сложно, минава от тунел във виадукт, от виадукт в тунел, почти не стъпва на земята. Предизвикателство е като техническо изпълнение, така че ще бъде голямо предизвикателство за нас, може би това е най-сложното трасе, което се изгражда в България магистрално.

В Симитли местните жители събират подписка, в която участват 5600 души в подкрепа на строителството на магистралата.

Апостол Апостолов, кмет на Симитли: Хората искат страшно много от нашата община още от утре да се почне строителството на магистралата, най-вече за това, да се запази животът и здравето на хората. Виждате, че всеки ден се случват катастрофи.
Ако я има магистралата, всичкото това няма да се случва. Отделно от това, че ще даде голям тласък на промишленото развитие на цялата област.
Николай Георгиев, кмет на Кресна: Всички са на мнение, че трябва да имa АМ "Струма", това е голям мегапроект, който трябва да бъде изграден, най-евтин вариант, най-малко засягащ природата, мисля, че и най-бързият - няма да има време да се изнасят и двете платна източно от Кресна.

Експерти по пътна безопасност също одобряват източния вариант за магистралата.

Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи: "Винаги, когато са разделени двете платна, не са едно срещу друго, това е най-безопасният маршрут, така че ние също от тези 5 варианта, считаме, че източният вариант е най-бърз, най-безопасен.

След обществените обсъждания, проектът за магистралата и Докладът за оценка за въздействие върху околната среда трябва да мине одобрение през екологичното министерство.

От цялата АМ "Струма" остава да се завърши участъкът от Благоевград до Сандански. Ако това не стане до 2023 г., България ще върне всички пари за магистралата, усвоени до момента.