Европейската комисия предвижда една инициатива, според която всеки ученик от ЕC трябва да научи поне два европейски езика освен майчиния си. Според зам.-министъра на образованието Деница Сачева това е шанс за българския език, тъй като той ще се изучава в другите европейски държави. За плюсовете и минусите на тази идея гости в студиото на "Денят започва" бяха Евгения Костадинова, директор на Дирекция "Съдържание на предучилищното образование" в МОН, Величка Стойчева, директор на 18 СОУ “Уилям Гладстон”, проф. Божидар Ангелов, декан на Факултета по начална и предучилищна педагогика, СУ и Мариана Хил, преводач.

Евгения Костадинова: Всъщност тази идея за България вече е осъществена, защото не само по новите учебни планове се предвижда изучаването на два чуди езика от всеки български ученик, независимо дали учи в общообразователно или в професионално училище, но също така и по стария действащ закон, който беше отменен. И в момента в българското училище задължително се изучават два чужди езика. От тази гледна точка тази препоръка всъщност е изпреварена от процесите, които протичат в нашата страна.
Мариана Хил: 2008 година, когато при Ленард Орбан, той беше за първи път комисар по многоезичието, когато разработвахме стратегията за многоезичие и за чеждоезиково обучение, България беше своего рода пример. Аз участвах в експертната група и всъщност трябваше да опишем нашите учебни планове. Нашите езикови гимназии са образец за цяла Европа и не само за Европа.
Величка Стойчева: България отдавна е готово. Тя води първото място по интерес на нашите ученици по чуждите езици изобщо и най-вече успехите на нашите ученици в областта на чуждоезиковото обучение. България има изключителна школа по отношение на ученето на чужди езици. Да, сега има нови дадености, нови реалности от гледна точка на това, че глобализацията си казва своя отпечатък и, че дигитализацията също навлиза и ученето на чужди езици би трябвало да не е толкова самотно занимание, а да се превърне във възможност за бързо учене на чужди езици.
Проф. Божидар Ангелов: Още от 97-ма година на равнище Министерство на образованието и науките тогавашният зам.-министър проф. Бишков разработиха съответните стандарти за предучилищна педагогика и чужд език, начална училищна педагогика и чужд език, впоследствие още една специалност във Факултета, който ръководя в момент, също с чужд език. Студентите, които излизат в момента са с учителска правоспособност по съответния език.

Каква е действителността в малките населени места у нас? В едно от най-старите училища в община Сандански в с. Поленица сградният фонд е в окаяно състояние, родителите на първокласниците отказват да запишат децата си в него и настояват за право да запишат децата си да кандидатстват за училище в Сандански. Ромските деца предпочитат селското училище, заради което училищното ръководство настоява да се запази училището.

Вижте повече във видеото!