Европейската комисия публикува най-актуалните доклади на „Фейсбук“, „Гугъл“ и „Туитър“ за напредъка, постигнат в борбата с дезинформацията през март 2019 г. Трите онлайн платформи, подписали Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията, поеха ангажимент да докладват ежемесечно за действията си преди изборите за Европейски парламент през май 2019 г.

© БГНЕС

В съвместно изявление заместник-председателят на ЕК Андрус Ансип, отговарящ за цифровия единен пазар, комисарят по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете Вера Йоурова, комисарят, отговарящ за Съюза на сигурност, Джулиан Кинг и комисарят по въпросите на цифровата икономика и цифровото общество Мария Габриел приветстваха постигнатия напредък:

„Високо ценим усилията на Фейсбук, Гугъл и Туитър за повишаване на прозрачността преди изборите за Европейски парламент. Приветстваме конкретните действия, които трите платформи предприеха в изпълнение на ангажиментите си по Кодекса. Всички те вече обозначават рекламите с политическо съдържание на своите платформи. По-специално, Facebook и Twitter направиха обществено достъпни библиотеките с политическа реклама, а библиотеката на Google навлезе във фаза на изпитване. Това осигурява на обществеността повече прозрачност в областта на политическите реклами.

Необходими са обаче още технически подобрения, както и обмен на методологии и набори от данни за фалшивите профили, които да позволят независима оценка от външни експерти, проверители на факти и изследователи. Същевременно буди съжаление фактът, че Гугъл и Туитър все още не са докладвали допълнителен напредък по отношение на прозрачността при тематично ориентираната реклама, тоест рекламата по теми, които са обект на горещи разисквания по време на избори. Със задоволство констатираме, че благодарение на сътрудничеството в рамките на Кодекса за поведение Фейсбук, Гугъл и Туитър предприемат допълнителни действия за гарантиране на неприкосновеността на своите услуги и за борба срещу злонамерените ботове и фалшивите профили. По-специално, приветстваме засиленото сътрудничество между Google и организациите и мрежите за проверка на факти. Освен това и трите платформи проведоха инициативи за насърчаване на медийната грамотност и за обучение на журналисти и на ангажирани с предизборната кампания лица.

Доброволните действия, предприети от платформите за гарантиране на прозрачен и приобщаващ изборен процес и за подобряване на защитата на демократичните процеси от манипулиране, представляват крачка в правилната посока, но все още предстои много работа. Очакваме, че в априлските доклади ще бъде отчетен допълнителен напредък преди европейските избори.“

Основни резултати от докладите:

Гугъл докладва конкретни действия, предприети за подобряване на контрола над рекламното позициониране в ЕС, включително разбивка по държави-членки. Освен това Google представи актуална информация за своята политика относно изборната реклама, прилагана от 21 март 2019 г., и обяви, че започва изготвянето на доклада за прозрачността на рекламите с политическо съдържание, свързани с изборите за Европейски парламент, и че библиотеката му с реклами, снабдена с възможност за търсене, ще бъде на разположение през април. Гугъл не е докладвал допълнителен напредък по отношение на определението на тематично ориентираната реклама. Както и в предишния доклад, бяха предоставени глобални данни за отстраняването на значителен брой канали в YouTube поради нарушаване на политиките относно спама, заблуждаващите практики, измамите и фалшивата самоличност.

Фейсбук докладва за предприетите действия срещу реклами, нарушили неговите политики вследствие на нискокачествено, заблуждаващо, подвеждащо или фалшиво съдържание или заобикаляне на неговите системи. Платформата предостави допълнителна информация за политиката си в областта на рекламите с политическо съдържание, която ще се прилага и за инстраграм. Дружеството отбеляза стартиралото на 28 март 2019 г. публично достъпно глобално приложение Ad Library, обхващащо Facebook и Instagram, като подчерта разширения достъп до неговия програмен интерфейс. Фейсбук съобщи за редица фалшиви профили, премахнати на глобално равнище през първото тримесечие на 2019 г., и за спирането на осем мрежи за координирано неавтентично поведение, произхождащи от Северна Македония, Косово и Русия.

В доклада не се посочва дали тези мрежи са оказали влияние и върху потребители в ЕС. Туитър докладва за актуализация на политиката си във връзка с политическите кампании и предостави допълнителни подробности относно публичното оповестяване на политическите реклами в своя център за прозрачност на рекламите. Представени бяха данни за мерките срещу спама и фалшивите профили, но липсваше по-конкретна информация за тях и за начина, по който те са свързани с действия в ЕС. Туитър не докладва никакви действия за подобряване на контрола над рекламното позициониране, нито предостави показатели за поети от него ангажименти в тази област.

В рамките на изпълнението на Кодекса за поведение, на 16 април 2019 г. бе проведена среща между платформите и националните регулаторни органи, участващи в групата на европейските регулатори за аудиовизуални медийни услуги, на която бе обсъдена функционалността на библиотеките за политически реклами.

Следващи стъпки Представените днес доклади обхващат мерките на платформите през март 2019 г. Те позволяват на Комисията да провери дали преди изборите за Европейски парламент през май 2019 г. са налице ефективни политики, които да възпрепятстват опорочаването на изборния процес.

До края на 2019 г. Комисията ще извърши цялостна оценка на първите 12 месеца от действието на Кодекса. В случай че резултатите се окажат незадоволителни, Комисията може да предложи по-нататъшни действия, включително от регулаторен характер.