Всекидневно у нас стотици влакове се движат по 6500 км железни пътища. Според експерти, състоянието им никак не е цветущо. Въпреки модернизацията на няколко линии, десетки са слабите места, които имат нужда от спешна рехабилитация. Заради безопасността на влаковете, в 517 отсечки от жп мрежата, Национална компания железопътна инфраструктура е препоръчала намаляване на скоростта на движение с между 25 и 90 км/в час.

Девета линия - Русе-Каспичан е най-старата в България. Хитрино се намира именно на тази линия. Както Ви показахме, работници заснемат как товарни композиции, движещи се с 40 км./час, подскачат по линията. Под самите траверси подложката е изронена.

Любомир Гарчев, изп. дир. на DB Cargo - България: "За съжаление, единият от влаковете, който много се друсаше, беше точно наш влак. Това е международен влак, идващ от Германия за Турция. Железният път е съоръжение, което се колатира, то е подложено на атмосферни условия и тежки влакове преминават. Така че това, ако не се поддържа ежедневно, състоянието му се влошава и особено натоварените линии - като Трета, Девета, Първа линия наистина е така".

Влаковете на Любомир Гарчев се движат най-много по Трета - Подбалканската линия, от София до Бургас.

Любомир Гарчев, изп. дир. на DB Cargo - България: "По Трета линия ние чупим ресьори на вагоните по 20-25 бр. на седмица. Да не говоря за счупените пантографи по локомотивите, може да проверите във всичките превозвачи какъв им е броят".

Заради лошото състояние на инфраструктурата, влаковете поддържат по-ниска скорост.

Любомир Гарчев, изп. дир. на DB Cargo - България: "Има няколко фрапиращи неща, които аз съм сигурен, че колегите от инфраструктурата ги знаят, но да кажем - едно цяло междугарие Сопот-Карлово е 25 км. в час намалението. Цялото междугарие. Тунелът Трявна-Копривщица, самата гара Копривщица, Шивачево-Чумерно, Орешак-Гавраилово.

В България линиите са общо 6500 км., като 9 са най-натоварените. През 2017 г. по 517 участъка мобилната лаборатория на НКЖИ е препоръчало влаковете да се движат със средно между 25-90 км. в час по-ниска скорост.

При Хитрино препоръката е скоростта да падне от 70 на 60 км. заради релейната уредба, която сигнализира входните стрелки.

Най-честите причини за всички намаления на скоростта са влошеното техническо състояние на железния път, износени стрелки.

Националната компания "Железопътна инфраструктура" придвижва редица проекти за рехабилитация на мрежата - София-Свиленград е последният. Но не всичко може да бъде ремонтирано, твърдят експертите.

Марио Нинов, Федерация на транспортните работници: "Има твърде много участъци, които трябва да бъдат рехабилитирани или изцяло построени наново. Естествено, злополучната 9-а линия, която е от Варна до Русе, това е най-старата линия в България. Тя има нужда от такова нещо. Да кажа - по-голямата част от линиите в България са построени със съоръжения и устройства, които все пак не са на нивото на 21 век.

Злополучната 9-та линия е зле, и по думите на Цветелин Колев, който има вагоноремонтно предприятие.

Цветелин Колев, мениджър на жп компания: "Има неравности, липсващи джонтови връзки, болтове, стрелките са износени. Не е правен основен ремонт от много години. Те водят до повреди в локомотивите на нашите клиенти. Те са недоволни - счупени пружини, амортисьори, пантографи най-вече".

Парите за ремонт и поддръжка на жп мрежата през 2017 г. са с 35 милиона лева по-малко в сравнение с миналата.