България загуби битката за пакета "Мобилност". Европейската комисия, Европарламентът и Съветът на ЕС гласуваха промените, против които страната ни лобира през последните 3 години. Европейските институции са гласували за срока, в който шофьорите на камиони трябва да се връщат в страната и за техните почивки. България ще заведе дело срещу пакета в Съда на ЕС, защото смята, че текстовете са непропорционални и дискриминационни спрямо периферните държави в Евросъюза, обяви транспортният министър Росен Желязков.

След 3 години лобиранe и протести на превозвачи в Страсбург в крайна сметка Пакетът "Мобилност" беше гласуван с правила в ущърб на българския транспортен бранш, защото има ясно и силно противоборство между фирмите от Източна и Западна Европа, тъй като първите превозват стоки и услуги на по-ниски цени от вторите, печелейки конкурентно предимство. Формално - защото не можем да сформираме блокиращо малцинство при гласуванията.

Текстовете засягат именно конкуретното предимство на българските фирми в няколко основни посоки: седмичната и дневната почивка на шофьорите, връщането на камиона и шофьора до страната на регистрация и техническите изисквания към камионите.

България до последно ще се опита да сформира ефективен съюз с другите държави от Централна и Източна Европа и да събере повече съмишленици при гласуванията, но засега мисията изглежда с много неизвестни.

Според пакета "Мобилност", шофьорът ще взима голямата си 45-часова седмична почивка в хотел, а ежедневните - в камиона, но само ако е на охраняем паркинг. Камионът ще се връща на 8, а шофьорът - на 4 седмици в страната на регистрация. Въвеждат се и т.нар. "интелигентни тахографи".

Херена Виркунен, ЕНП, докладчик по пакет "Мобилност", ЕП: Мисля, че постигнахме много балансиран компромис по Пакета "Мобилност". Имаме минимални социални правила за тежкотоварните превози и строг контрол. Така ще бъдем сигурни, че всички спазват правилата на единния пазар.

Според председателя на Транспортната комисия в ЕП, текстовете слагат край на фирмите "пощенски кутии". Фирмите от Западна Европа твърдят, че тези от Източна превозват стоки по-евтино, осъществявайки дъмпинг на цените.

Катерина Конечна, Европейска обединена левица/Северна зелена левица: Пакетът "Мобилност" ще помогне на шофьорите и на европейския транспортен бизнес. Най-после те ще работят в по-ясни правила и регулации. Европейските шофьори заслужават най-добрите възможни условия. Текстовете в Пакета са най-вече за социалната справедливост и безопасността на пътя.

Реакцията на България: страната ни ще заведе дело в Съда на ЕС, ако пакетът бъде приет и в Пленарната зала.

Росен Желязков, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията: За нас решенията са по-малко лоши от тези, които бяха, и по-малко добри от тези, които очаквахме и за които настоявахме по време на преговорите. Това е непропорционална и дискриминационна мярка.

Превозвачите, които протестираха в България, Брюксел и Страсбург, засега не обмислят нови протести, но ще работят тясно с държавата.

Йордан Арабаджиев, Съюз на международните превозвачи: За нас това е в пълно противоречие със заявената цел на новата ЕК, че ще се борим за зелена Европа, за зелен континент и в същото време приемаме текстове, които пък увеличават значително вредните емисии в Европа. В Транспортната комисия, и въобще на триалога, има лицемерие.

Според транспортния министър и превозвачите, текстовете на пакета дискриминират страните по периферията на ЕС. Ключова в гласуването в Европарламента ще е позицията на групата на "Зелените".