Акциите на европейския самолетостроителен концерн Еърбъс скочиха с близо 3% благодарение на необичайна сделка без заплащане с канадския производител Бомбардие, която разгневи американския конкурент Боинг. Някои от канадските машини ще се произвеждат в завода на Еърбъс в Алабама, което ще позволи на Бомбардие да избегне големите мита, наложени от Съединените щати заради обвинения в дъмпинг.

Еърбъс получава дял от 51 на сто в производството на канадските машини "Серия Си", 31 % от акциите остават в Бомбардие, а 19 отиват в провинция Квебек. Машината е за средни разстояния с между 100 и 150 места.

Том Ендерс - главен изпълнителен директор на Еърбъс: "Серия Си" пасва много добре с нашите модели 320 и е самолет от световна класа. Не само е сертифициран, но се харесва и на потребителите, които вече са летели на него. Това е идеалният отбор. Мисля, че сделката е добра новина за авиокопманиите, потребителите и акционерите и затова я определяме като печеливша за всички.

Производството на "Серия Си" остава в Монреал, но ще има и втора линия в завода на Еърбъс в американския щат Алабама. Съединените щати наложиха вносно мито от 220 % върху модела и още 80 на сто антидъмпинг върху продукцията на Бомбардие. Наказателните мерки бяха предприети след обвинения на Боинг, че Бомбардие получава субсидии от канадското правителство, а оттам и нечестно пазарно предимство.

Ален Белмар - главен изпълнителен директор на Бомбардие: Сглобяването в Съединените щати може да реши проблема, защото така самолетът се превръща във вътрешен продукт, който не подлежи на вносни тарифи.

Боинг твърди, че на търг на "Делта еър лайнз" миналата година канадците са предложили самолетите си на "абсурдно ниска цена" - малко под 20 милиона долара за машина. Канадското правителство спря преговорите с Боинг за закупуване на 18 изтребителя Еф-18 Супер Хорнет.