В понеделник Фейсбук публикува за първи път принципите си за поверителност и започна образователна кампания, за да обясни на потребителите как социалната мрежа използва данните им. Мерките идват в отговор на новия регламент на Европейския съюз, който влиза в сила на 25 май тази година във всички страни членки на общността. На регламента днес беше посветена голяма конференция в НДК.

Новият регламент е определян като най-голямата реформа при защитата на лична информация от над две десетилетия насам. Целта му е да предпази потребителите от злоупотреби и да им даде повече права да решават как компаниите да използват личните им данни.

Мария Габриел, еврокомисар по цифровата икономика и общество: По-високото доверие на потребителите означава нови възможности за бизнес иновации. Предприятията също така ще имат по-лесен достъп до пазара на целия Съюз, тъй като действащите в момента 28 национални законодателства ще бъдат заменени от една ясна правна рамка.

Правилата ще важат за всички администратори на лични данни на европейски граждани, дори тези администратори да са регистрирани извън Европейския съюз. Глобите при нарушения ще достигат 20 милиона евро или 4% от световния оборот на компанията. В България има над 450,000 организации, които трябва да спазят регламента, а над 45 000 от тях трябва и да назначат специален служител. Много малко от търговските предприятия обаче са готови за промяната, казват от държавния надзорен орган.

Венцислав Караджов, председател на Комисията за защита на личните данни: Бизнесът или не е положил необходимите усилия да се запознае с новите правила, или не ги разбира.

Пред потребителите регламентът отваря нови врати. Те например ще могат да поискат безплатно копие на събраната за тях информация от организациите, както и тази информация да не се използва за създаване на персонализирани реклами. А заради т.нар. "Право да бъдеш забравен" гражданите ще могат да задължат организация да изтрие данните им при определени условия.

Когато изискват информираното съгласие на потребителя, компаниите ще трябва да му представят условията за ползване на разбираем език. Освен това, потребителят трябва да може да оттегли съгласието си също толкова лесно, колкото го е дал.

В случай на пробив в системата компаниите ще бъдат задължени да уведомят надзорния орган в рамките на 72 часа. Потребителите също трябва да получат известие незабавно.