"Влаковият Еърбъс" остава в локомотивното депо. Критиката и в Германия, и във Франция е бурна и шумна. Шефът на "Сименс", в стил с новите практики, коментира в социалните мрежи, че който обича Европа не трябва да гради бъдещето с остарели формули. Почти толкова драматично звучи и френският финансов министър.
Брюно льо Мер, министър на финансите на Франция: Съжалявам дълбоко, защото го считам за икономическа грешка. Решението обслужва китайските интереси. То спира обединението на "Сименс" и "Алстом" - двата шампиона в сигналната технология и железопътния транспорт, като по този начин ги лишава от същата тежест като на голямата китайска индустрия.
Всъщност, нито правителството в Париж, нито в Берлин са спирани да предложат на останалите столици промяна в правилата за конкуренция, ако действително са остарели. В случай, че двата концерна се бяха слели това щеше да означава, че на определени пазари в Европа щяха да доминират с 90%, което щеше да се отрази на клиентите.
Опасността от монопол беше разпозната и от националните картелни регулатори в двете държави.
Маргрете Вестагер, комисар на ЕС по конкуренцията: Обединеното дружество щеше да се превърне в най-големия играч в Европа и на някои пазари нямаше да има конкуренция. За да е ясно - добре e да си голям. Това не е проблем, но установихме, че конкуренцията от други доставчици би била недостатъчна, за да замени значителната им загуба поради сливането.
Важният въпрос по този казус остава без отговор - как ЕС да провежда активна индустриална политика и да издържи в състезанието срещу Китай.
Комисарят от Дания Вестагер вече е герой в очите на много хора, защото спази правилата, а не се огъна. Ако успее да наложи санкции на американските концерни като Гугъл тя ще стане и сериозен претендент за председателския пост на ЕК след изборите през май.