НОВИНИ

Застрашават ли литиево-йонните батерии безопасността ни във въздуха?

Могат ли мобилните ви устройства да застрашат сигурността ви по време на полет? Този въпрос е актуален за авиоиндустрията, след като преди няколко седмици един от водещите производители изтегли от пазара над един милион смартфона заради инциденти със самозапалили се батерии. Предупрежденията от страна на международните авиационни организации дойдоха мигновено. Някои превозвачи дори забраниха проблемния модел на борда си. Колко голям обаче е всъщност шансът батерия да се възпламени в самолет и какви са съветите към пътниците при употребата на преносима технология? Вижте в репортажа на Петър Георгиев и оператора Борислава Борисова.

Петър Георгиев
от Петър Георгиев
08:40, 06.10.2016
Чете се за: 01:20 мин.
По света

На борда на самолет със 100 пътници може да има над 500 от тези. Литиево-йонните батерии захранват вашия мобилен телефон, лаптоп и почти всяко друго преносимо устройство, което улеснява ежедневието ви. В редките случаи когато прегреят обаче, тези малки и мощни източници на енергия се превръщат от удобство в заплаха. Особено ако се намирате във въздуха.

Проф. Антон Момчилов - Институт по електрохимия и енергийни системи, БАН
"Тази батерия не може и не трябва, по-скоро не трябва, да достига температура вътре повече от 70 градуса."

Ако това се случи, в батерията протичат нежелани процеси, които могат да доведат до нейното запалване или експлодиране.

Както при всяка батерия, и тук имаме положително активно вещество - катод, който съдържа литий в структурата си, и отрицателно - анод, което обикновено е изградено от въглероден материал. В зависимост от това дали батерията се зарежда или разрежда, литият във вид на йон се движи от единия полюс към другия. Този енергиен поток се контролира от софтуер, инсталиран на съответното мобилно устройство. Ако настройките на този софтуер са зададени погрешно, батерията може да прегрее и да се запали. По-вероятно обаче е пожар да възникне вследствие на производствена грешка.

Инцидентите с литиево-йонни батерии на борда на самолет са изключително необичайно явление. За последните 25 години американската Федерална авиационна агенция е регистрирала 129 подобни случая. Според експертите най-рисковото мобилно устройство е електронната цигара. Още по-пожароопасни обаче са неопакованите литиево-йонни батерии. През април тази година техният превоз в багажното отделение беше забранен от Международната организация за гражданска авиация.

Доминик Фуда - Директор "Комуникации и качество", ЕААБ
"Препоръчваме пътниците винаги да взимат устройствата си с литиево-йонни батерии в пътническата кабина, където, ако се случи нещо, е по-лесно да овладеем положението, отколкото в багажното отделение."
Светослав Петров - авиоинженер
"Всички материали, които се вграждат в пасажерната кабина на един самолет, минават противопожарни тестове. Тези материали или изобщо не горят, или се възпламеняват изключително трудно."

Според специалистите обществото не трябва да се притеснява от литиево-йонните батерии, защото водещите производители ги подлагат на безкомпромисни предварителни тестове. Въпреки това, пътниците са съветвани винаги да следят къде са мобилните им устройства, както и тяхната температура, особено когато са в самолет.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
​Площад в Прага ще носи името на Вацлав Хавел
​Площад в Прага ще носи името на Вацлав Хавел
Откриха киноцентър и фондация на името на Робин Уилямс
Откриха киноцентър и фондация на името на Робин Уилямс