Със стачка, започнала тази вечер в държавната железопътна компания Ес Ен Се Еф (SNCF) и стачка на персонала в авиокомпанията Ер Франс (Air France), Франция се готви утре за "черен вторник" след дългия уикенд за Възкресение Христово, предаде Франс прес.

Стачката в железниците се очертава да е продължителна. Стачни действия ще има по два дни на всеки пет дни до края на юни. Протестите са насочени срещу премахването на специалния железничарски статут при новоназначените, условията за отваряне към конкуренцията и превръщането на компанията в дружество с ограничена отговорност, което според тях открива пътя за бъдеща приватизация - нещо, което правителството отрича.

Според ръководството на държавните железници движението на влаковете тази вечер е "нормално", противно на предупрежденията, отправени по-рано. Утре обаче стачните действия ще се усетят. Ще се движат един на осем високоскоростни влакове и един на пет регионални влакове. Влаковете към Испания, Италия и Швейцария няма да се движат. Почти нормално ще бъде движението на влаковете Талис към Белгия. От влаковете Евростар ще се движат три на всеки четири. За 4,5-те милиона дневни пътници на държавните железници нещата се очертават трудни.

За правителството на Еманюел Макрон битката също се очертава тежка. Правителството е решено да модернизира сектора и припомня, че движението на влак във Франция излиза с 30 процента по-скъпо отколкото другаде, което прави железниците неконкурентноспособни. Според анализатори стачката на държавните железници би трябвало да струва между 10 и 20 милиона евро на ден.

Ще устои ли френското правителство на натиска от железничарските стачки?

Ще устои ли френското правителство на натиска от железничарските стачки?

Четири синдиката стоят зад железничарската стачка. Към неволите от нея следващите дни ще се прибавят и неудобства от стачки в други браншове - службит...

Президентът Макрон, ангажирал се да трансформира Франция в дълбочина, рискува много по въпроса за реформата на държавните железници. Предишни правителства отстъпваха по този въпрос, по-специално дясното правителство през 1995 г. след масови стачни действия, парализирали страната в продължение на седмици. Макрон толкова много критикуваше застоя и страха от реформи на предшествениците си, че сега трудно ще може да увърта, без да рискува сериозни политически вреди в замяна.

На фона на стачката в железниците персоналът на Ер Франс, който иска увеличаване на заплатите със 6 процента, ще стачкува за четвърти път утре за малко повече от месец. Компанията предвижда по-нарушен трафик в сравнение с предишния стачен ден на 30 март, като 75 процента от полетите ѝ ще бъдат осигурени. Още три стачки в Ер Франс са предвидени за 7, 10 и 11 април. Тези стачни действия не са свързани пряко с реформите на Макрон, но ще допринесат за увеличаване на редиците на недоволните и за засилване на натиска над правителството, изправено пред една истинска социална пролет.