Остава засиленото полицейско присъствие в ромския квартал „Лозница” в Асеновград. За да се предотврати ново напрежение, органите на реда имат 24 часови дежурства. Това беше един от ангажиментите, които вицепремиерът Валери Симеонов пое пред хората в Асеновград, за да спрат протестите си за две седмици. В този период хората очакват да бъдат изпълнени и останалите обещания, които получиха от местната и държавната власт. Какви са рисковете за обществото, които крие недоволството в Асеновград? Отговор на този въпрос потърсихме от проф. д-р Мария Шнитер – историк и експерт по религии в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски”. Нейната позиция по темата вижте рубриката „Гласът на града”!

Пловдив Асеновград

Проф. Мария Шнитер е правнучка на архитект Йосиф Шнитер, автор на голяма част от архитектурните бижута в Пловдив. Като ръководител на Катедрата по етнология към Пловдивския университет за четвърти път тя и нейният екип организират лятна академия по религии. Провеждането й съвпада с протестите в Асеновград, инспирирани от един криминален сюжет, но превърнали се в социален апел към властта за решаване на изключително наболели пробреми в нашето общество.

Проф. д-р Мария Шнитер: В момента когато нещата излязат извън рамките на всяка реалост започва наслагването на различни други идеологии и за съжаление може да стигнем до много крайни неща. Това се е случвало вече. Ето в бивша Югославия, всички си спомняме как съседите и роднините станаха кръвни връгове и вкараха хората в една кръвопролитна война. Нелепо е да се противопоставят едни български граждани на други.

Според проф. Шнитер използването на църковните хоругви на протеста в Асеновград не е било уместно. Тя анализира и състоянието на ромските общности, в които правят много проучвания. Интеграцията е претърпяла пълен провал, а капсулирането на етноса е по-силно от всякога.

Проф. д-р Мария Шнитер: Ние смятаме, че те живеят на социални помощи. Истината е много различна. Днес те разчитат на помощ от своите роднини в чужбина, които изпращат пари. Все повече собствената им икономическа сруктура, която е вътре в махалите не е свързана с цялостната икономика на страната. Те си имат държава в държавата и това е за мен много тревожен факт.

Попитана за виновните, Мария Шнитер цитира библейския израз „Всички съгрешихме и вкупом непотребни станахме”. Според нея обаче липсата на последователна концепция и държавна политика как да се действа в сегашната ситуация води до опасни резултати.