НОВИНИ

Трамвай №7: Умален вариант на софийската действителност

Шарен трамвай е „седмѝцата” (трамвай №7 в София). Мотрисите са от новите – подменени с еврофинансиране, лъскави, климатизирани, движещи се по ремонтирано за милиони трасе, пак с европари (с някои условности, защото един участък така и остана разбит, но това са подробности) и пълен с разнообразни хора. Умален вариант на новата българска действителност. Или поне софийската.

Ива Стойкова
от Ива Стойкова
10:50, 14.07.2017
Чете се за: 02:14 мин.
Истории
трамвай умален вариант софийската действителност

Групичка младежи се събират всяка сутрин на една от ключовите спирки. Смеят се, говорят си, слънчеви, интелигентни. Млади българи, които отиват на работа.

Други по-малки групи се състоят от пакистанци, индийци, азиатци, скандинавци, чернокожи, чува се френска реч, иврит, италиански, разбира се най-често – английски, интернешънъл!

Дестинацията е такава, че бизнес кулите към предпоследната спирка на трамвая са събирателен пункт за млади хора от цял свят с различни компетенции, но със сигурност владеещи поне един чужд език. Момчета и момичета в началото на кариерата си, които не се притесняват да опитват, да се учат, да експериментират, да се потопят в големия свят на възможностите.

Аутсорсинг – това е ключовата дума, която обяснява защо тези пътници са в трамвая.

През 2015 г. броят на заетите лица в аутсорсинг сектора в България възлиза на 42 000 души, по последни актуални данни на Българската аутсорсинг асоциация (оповестени в края на 2016 г. за предходната статистическа година). Очаква се броят им да се увеличи до 64 хиляди души през 2020 г., а прогнозата е аутсорсингът да стане структуроопределящ за българската икономика.

Приносът на аутсорсинг индустрията за 2015 е 3.4% от БВП на страната, а до 2020 г. този дял може да нарасне до 6%. За 2015 г. секторът е генерирал 2.73 млрд. лева приходи, което е ръст от 23% спрямо 2014 г. Българската аутсорсинг асоциация прогнозира до 2020 г. приходите в сектора да се увеличат до 5.26 млрд. лева.

2 400 лева е средната месечна работна заплата в бранша през 2015 г., което е в пъти повече от средната за страната.

Шанс да я получават имат онези около 40% от българите на възраст между 19-34 години, които говорят поне два чужди езика (а повече от 20% владеят дори три чужди езика). Същевременно, над 32 500 български студенти са завършили специалности, които им позволяват да намерят реализацията си в аутсорсинг индустрията.

Логично, концентрацията на аутсорсинг услуги е в София, но такива има и в големите градове като Пловдив, Варна, Бургас. Столицата очевидно се оказва притегателен център за други националности, каквито се виждат в колоритния трамвай. Редовният пътник не може да не забележи, че лицата се сменят периодически, но характерът на работата е такъв – има динамика, гъвкавост, движение, практически няма граници.

В „седмѝцата” обаче пътуват и друг тип граждани. От онези, които не престават да говорят по телефона, използвайки неограничените пакети на мобилните оператори. Същата дестинация има голям търговски център и други магазини и съответния персонал използва емблематичния трамвай. Бошинството не се тревожи да сподели понякога строго интимни подробности с пътниците. Научаваме, например, дали детето е било болно, колко температура е вдигнало, има ли стомашно-чревен вирус, обаче може и да се изплачат любовни терзания, а през летните месеци клетите слушатели по принуда се информират и за всички подробности около лятната почивка. Е, някой контрольор понякога смущава словесния водопад, но това дори не се брои.

Вероятно е местна особеност неспазването на забраната за говорене по телефон в превозно средство на обществения транспорт, само че по южняшки никой не се впечатлява. Най-много някой раздразнен гражданин да направи забележка, но като цяло толерантността е завладяла трамвая.

Не бива да пропускаме и третата „високотехнологична” група пътници, които през цялото време превъртат дисплея на смартфона си, осведомявайки се за последните новини във Фейсбук. Вярно, има и четящи (традиционни или електронни книги), но по-рядко.

Не знам как е в другите превозни средства, от две-три години пътувам с трамвай само по тази линия до работното си място. Преди придвижването пеша до офиса в центъра предоставяше други гледки и ситуации – събуждащи се улици, някоя кавга между съседи, котка, заела позиция пред кварталната бакалия, припрени стъпки. Сега е не по-малко любопитно.

Понякога сюрреалистично. Защото къде другаде можете да видите възрастна дама (вероятно майка) да причаква на спирката (предполага се най-близката до дома й) сина си, който ще мине с някой от трамваите, да натисне бутона на вратата (със сигурност предварително уточнено коя) и да му подаде кроасан! Усмивка, благодарност, мотрисата продължава по пътя си...

И градският живот също.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Хора с увреждания във Варна ще пътуват безплатно с градския транспорт
Хора с увреждания във Варна ще пътуват безплатно с градския транспорт
Бивш президент на Перу влиза в затвора за пране на пари
Бивш президент на Перу влиза в затвора за пране на пари