Комисията за защита на конкуренцията започва проучване на пазара на горива у нас заради медийни публикации за масово увеличаване на цените в сектора. Проверката е провокирана и от сигнал, според който горивото на бензиностанция във Велико Търново е много по-скъпо от това в другите бензиностанции на същата верига в останалата част на страната. Виктория Бояджиева с още информация.

Подозренията на Комисията за защита на конкуренцията са, че причните за поскъпването на горивата не са пазарни, а са следствие на картел.

Димитър Кюмюрджиев, зам.-председател на КЗК: Нас ни притеснява фактът, че в различни градове, които са относително близки един до друг цените на дребно на бензиностанциите са различни в рамките на 8 - 10 стотинки.

Подобен е бил и сигналът, който получават от Велико Търново. С него пристигнали и доказателства за големи ценови разлики между бензиностанциите, а и спрямо средното за страната.

Комисията има съмнения, че в някои градове се продава гориво на доста по-високи цени от средноевропейските. Това според тях не отговаря на тенденциите за леко понижение на петрола на международните пазари.

Димитър Кюмюрджиев, зам.-председател на КЗК: Защо се получава така, че когато цената на петрола се вдига нашите участници на пазара вдигат бързо цените на дребно и защо когато тази цена спада те не са толкова флексибилни?

Проверка на "По света и у нас" в сайт, който всекидневно следи цените в сектора, показва, че към днешна дата средната стойност на най-масовия бензин А95 в страната е 2 лева и 36 стотинки на литър, а на дизела е 2 лева и 40 стотинки. За един месец те са поскъпнали съответно с малко над 3% и 3,45 на сто. За година бензинът е станал по-скъп с 33 стотинки, а дизелът с 37.

Оказва се, че двете бензиностанции, в които се продава най-евтиният бензин и най-скъпият дизел са в един и същ град - Стара Загора. Малко над 2 лева за литър бензин и почти 3 лева за дизел.

Данните за средните цени по области пък показват, че е най-изгодно зареждането в Хасковско, а най-солено излиза в област Монтана.

Фактът, че в Северозападна България е по-скъпо, отколкото в Южна може да се обясни с наличието на рафинерия в Гърция. Така докато готовият продукт се транспортира до Монтана се оскъпява. Това обаче е хипотеза.

Затова антитръстовият регулатор започва проверка на това как се образуват цените, кои предприятия имат господстващо положение и влизат ли в задкулисни картелни договорки. В случай, че се установят злоупотреби, комисията ще образува производство.

Димитър Кюмюрджиев, зам.-председател на КЗК: Предвидените санкции са до 10% от оборота на компанията за петролната финансова година. Това е една много сериозна санкция.

Стремежът на комисията ще бъде да приключи с проверката в най-кратък срок.