В Китай днес официално беше открит най-дългият морски мост в света. Той свързва Китай и Хонконг, а изграждането му отне на строителите повече от 10 години. Кой ще има право да го използва и защо местни медии го наричат "моста на смъртта"?

55 километра, които включват трилентова магистрала, виадукти, подводен тунел и дори два изкуствени острова. Първата копка на този амбициозен проект на китайските власти е през 2006 г., а цената - цели 6 млрд. и 400 млн. евро. На церемонията по откриването китайският президент Си Цзинпин беше лаконичен.

Си Цзинпин, президент на Китай: Обявявам моста Хонког-Чжухай-Макао за официално открит.

За направата му са използвани 400 000 тона стомана - достатъчно за 60 Айфелови кули. 30 км пресичат делтата на Перлената река, има и 7-километров подводен тунел, за да не пречи на корабоплаването. Досега разстоянието от Джухай до Хонконг отнемаше 4 часа, които сега са сведени до 30 минути. Да карат по моста ще могат само хората, които получат специално разрешително. Няма да има градски транспорт, както и влакове.

Червен автобус е първият изпробвал новия мост. От утре се очаква всеки ден поне 7 000 превозни средства да минават по него. Камери ще следят за физическото състояние на шофьорите, като тези, които се прозяват повече от три пъти за 20 секунди, ще бъдат спирани за проверка.

Някои местни медии критикуваха новата придобивка и я нарекоха "моста на смъртта", заради 18-те загинали по време на строежа работници. Природозащитници пък алармират, че 40 % от застрашения китайски бял делфин - един от символите на Хонконг - са изчезнали заради мегапроекта.