Изложбата в галерия "Структура", в която имаше съмнения за фалшификати, вече е закрита. Всички творби, които бяха част от нея, ще бъдат предадени на следствието. От Съюза на колекционерите в България призоваха случаят да не се превръща в повод за негативни обобщения за цялата колекционерска общност и пазара на изкуство в България. Как галериите се предпазват от изложби с фалшиви произведения и какъв е редът им за идентифициране?

След либерализация на Закона за културното наследство идентификацията на произведения на изкуството се извършва не само в националните, но и в регионалните музеи. Със заповед на министъра на културата общинските и частни музеи също могат да се произнасят.

Магистърска степен и поне 5 години стаж са изискванията към членовете на комисии, чиито подписи стоят под тези експертни заключения. Имената им са вписани в регистър в Министерството на културата.

Яра Бубнова, директор на Националната галерия: Не може да ни се донесе произведение и Националната галерия с авторитета си да се произнесе: това е Леонардо или това е Рембранд!

Ние идентифицираме произведението по смисъла: явява ли се то движима културна ценност или движимо културна ценност.

Вежди Рашидов, председател на Комисията по култура и медии: Монополът върху лиценза създаде тая изроденост да се издават фалшиви лицензи.

Законът предвижда наказателна отговорност за фалшификаторите, но има и текст, според който продавачът не носи отговорност.

Според Закона за културното наследство произведенията, създадени след 1900 година, не подлежат на идентификация при продажба. Музеите и галериите са длъжни да я извършат при желание да сдобият с някоя творба, докато при колекционерите това става само по тяхно желание. Така може да се окаже, че са купили фалшификат и да няма виновен.

Консултациите с повече познавачи на изкуството, реставратори и външни експерти са сред начините галериите да се предпазят от излагането на фалшификати. Случва се да попаднат на такива, но проучват внимателно творбите.

Аделина Филева, директор на Софийската градска художествена галерия: Дали е от преките наследници на съответен автор, дали е частно лице или колекционер. Важно е всичко това, за да си направим изводите: каква е тази творба, интересна ли е за нас, дали не трябва да се откажем, ако се притесняваме или се съмняваме?

Едно от решенията за намаляването на фалшификатите е създаването на регистри с творбите и в музеите, и в частните колекции.

Фалшивите произведения са свалени от изложбата в галерия "Структура"

Фалшивите произведения са свалени от изложбата в галерия "Структура"

Продължение на скандала с изложбата в галерия "Структура". Творбите, за които има съмнение, че са фалшиви, вече не са част от експозицията. Организато...