Недостигът на кадри за ръководители на полети у нас продължава, въпреки че това е една от най-високоплатените професии у нас. Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" представи професията в "Ден на отворените врати". Много хора посетиха презентацията и видяха в реално време как протича процесът в оперативната зала и тренажорите за обучение на ръководителите на полети. Какво е необходимо, за да се квалифицира кандидат и какви са предизвикателствата на работата, вижте в следващия репортаж на Ирина Шуликова и оператора Лъчезар Ораков.

Професия ръководител полети изисква кандидатите да са под 30 годишна възраст, да са физически здрави и да владеят добре английски език. За прием се покриват два професионални теста, които се правят онлйан в Брюксел, но това не е всичко необходимо.


Георги Пеев - Ген. директор ДП "РВД": "Има определени упражнения в нашия симулатор, които целят да покажат определени качества, ориентация. След което има финално интервю от професионалисти ръководители на полети, действащи инструктори, които отсяват кандидатите с необходимите качества."


По време на обучението, което продължава година и половина ръководителите на полети получават стипендия.


Георги Пеев - Ген. директор ДП "РВД": "Около 800-850 лв. са стипендиите за младите колеги, които се обучават, а стартовата заплата на един ръководител на полети, който работи тук на контрола в залата, която виждате е около 2500лв."


През този летен сезон са обработени над 330 000 полета, което е увеличение с близо 5% спрямо трафика на миналата година.


Георги Пеев - Ген. директор ДП "РВД": "България на Балканите е страната с най-високи обеми на трафик, а те са породени от много причини...комплексни. И от Крим знаете ситуацията и от Близкия Изток войните. Основните потоци на трафик са пренасочени през нашата страна. В момента на практика ние имаме необходимост от удвояване на ръководителите на полети, които са в момента."


Позицията ръководител на полети е в топ 3 на стресовите професии. Сериозни ситуации могат да възникнат по много причини и професионалистите трябва да са подготвени за всяка една от тях.

Георги Пеев - Ген. директор ДП "РВД": "Представете си самолет лети на 15 000м. и става разхерметизация. Самолетът тръгва и снижава с огромна вертикална скорост. Това е страхотно натоварване за пилота, защото той трябва да прави много определени неща и е страхотно натоварване за нашите колеги, защото те трябва да му осигурят безопасна траектория през наситения трафик, който е под него, за да могат да го изведат на нива, в които има наличие на кислород."

Техниката, с която се провеждат обученията на кандидатите е модерна и предлага тренировка на действия в различни аварийни ситуации.

Веселин Чолаков - ръководител полети и инструктор в ДП "РВД": "Точно днес сме тук, за да изиграем аварийни ситуации с моя ученик, който живот и здраве ще си поеме пътеката като ръководител полети. Днес тренирахме удар с птица, след което самолетът губи двигател и каца аварийно на летище София."

Жан Белев е на 26 години, завършил е урбанизъм, но преди 2 години решава, че иска да стане ръководител на полети. Въпреки, че от съвсем скоро е в професията, вече и той се е сблъсквал отговорността на позицията си.


Жан Белев - обучаем ръководител полети в ДП "РВД": "Едната ми проверка, която беше на изпит ми се случи самолет, който кацна аварийно на летище в Бургас заради болен пътник. Координираме с летище Бургас, казваме му, че има такъв самолет. Те му осигуряват приоритет и ние просто му даваме снижението, предаваме цялата информация налична, която изисквам от пилота за самия пътник, за всичко свързано със самолета и след това го предаваме на кулата в Бургас, които го кацат и от там му продължават следващатра асистенция с линейки и т.н."

Веселин Чолаков - ръководител полети и инструктор в ДП "РВД": "Ние трябва да сме подготвени точно за този момент да не загубим самообладание, да знаем, да следваме стъпките, за които сме обучавани през цялото това време, така че самолетът да кацне по най-добрия, по най-бързия начин."

Александър Крачунов - Ръководител полети и инструктор в ДП "РВД": "Едно от най-важните качества е работата в екип, тъй като ние винаги работим по двама, разбирателство, желязна дисциплина и теоретична подготовка."

Веселин Чолаков - ръководител полети и инструктор в ДП "РВД": "Нямаме право на избухване, нямаме право на емоции, нямаме право на решения, които са продуктуване в следствие на емоцията. Просто трябва човек сериозно да стъпва върху опита си и върху документите, за да може да си върши работата."


Поради големия интерес на много млади хора държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" организира есенна кампания за подбор на кандидати за професията ръководил на полети. Документи на желаещи се приемат до 15-ти октомври.