След като вече са обработени 100% от протоколите на секционните избирателни комисии, стана окончателно ясна и избирателната активност на президентския вот - малко над 56%. Това означава, че за президент в неделя са гласували над 3 милиона 967 хиляди души.

Сравнено с активността на предишния президентски вот, при сегашните избори се отчита ръст от над 370 хиляди души, дали гласа си.

Избирателната активност на първия тур през 2011 година беше с 4% по-ниска.

Поглед още едни избори назад показва, че активността в президентския вот се увеличава от 2006-та година насам. Впечатляващ е ръстът между изборите тогава и вотът от 2011 година, когато гласувалите са с над 730 хиляди души повече.

А на какво дължим повечето гласували в неделя и доколко задължителното гласуване повлия на техния брой - ето мненията на анализаторите.

Димитър Димитров, политолог: Очевидно изречението "Гласуването е задължително", което беше част от официалната кампания на ЦИК, е сработило. Сработило е за поне 300 хиляди избиратели. Можем да свържем това число и с това, че повече от 200 хиляди са избрали опцията "Не подкрепям никого". И тази комбинация от задължителност и "Не подкрепям никого" е довела до много висока активност, такава активност сме нямали, ще кажа по спомен, от 2009 година за каквито и да са избори, а там става въпрос за парламентарни. А колкото до президентски - там трябва да се върнем в 90-те години, за да получим число близо до 4 милиона.

Според оценките на социолозите преди вота в неделя всеки четвърти не е знаел, че гласуването вече е задължително.

Първан Симеонов, социолог: Сработи референдумът, защото той не е като предишните. Очевидно е бил доста по-любопитен за обществото. Сработи донякъде и прословутото квадратче, не само по себе си, но то е допълнителна опция, която привлича такива, които се чувстват задължени да гласуват, тоест то оползотворява вота и им дава възможност някаква. И сработи внезапно интересната кампания, внезапно интересна, защото само преди 4-5 седмици се смяташе, че това могат да бъдат едни рутинни избори. А с поредица номинации, с поредица грешки и политически скандали, поредица обрати, тази кампания се превърна в една от най-интересните кампании за последните десетилетия.