Може би за никого не остана съмнение, че новия министър на образованието го чака тежка работа. Очертава се картината, че той няма да е експерт в сферата на образованието, а политическа фигура.

Вярно е, че в министерството работят достатъчно експерти, но все пак министърът е този, който поставя задачите и следи за тяхното изпълнение. И така какво трябва да зададе новия министър / неексперт / ?

Първо -тъй като тази есен влизат в училище новите програми за първи и пети клас, най-належащо е да се разговаря с издателите ще успеят ли с новите учебници. Ще имат ли първокласниците Буквар и Читанка и петокласниците готови учебници. Издателите вече казаха, че седем месеца е кратък срок за написване на добри учебници. Ще се съгласи ли новият министър на лоши учебници и ако те са готови чак втория срок, ще позволи ли петокласниците да учат по записки, стари учебници, а по история дори и с учебниците за 7-ми клас / заради промяната в програмите по история материалът от 7-ми клас отива в 5-ти /? Или ще се опита да постигне съгласие със Законодателя за отлагане на влизането на новите учебници с една година.

Втора задача- година по-късно, през учебната 2017-2018 в училище ще влязат новите програми за 2,6 и 8-ми клас. Има време всичко да се започне отново. Министърът да предложи програмите да се представят на публични дискусии. Експерти, учители, родители, филолози да кажат - 31 ли да са отпадналите произведения по литература, "История славянобългарска " в девети клас ли да мине, " Записки по българските въстания " да се върне ли в програмата, какво да се прави с " Вятър ечи, Балкан стене", с творбите на Любен Каравелов и т.н. Пак на кръгла маса най- добрите ни историци да кажат кой да бъде термина в учебниците по история - "робство" или "владичество" и дали когато се описва живота на хората в Империята да се каже, че са съжителствали.

Трета основна и много важна задача- министрът да постави на експретите задачата да коригират тези програми, при които при засичането на нови и стари програми се получават " дупки " като липсващо Средновековие и липсваща Европа напр. за сегашните петокласници и шестокласници. Въпросът тук е сложен, тъй като в 11 и 12 клас история и география според новия Закон не се учи. И при наличието на две различни, огледално обърнати програми по История, се оказва, че шестте години от 5-ти до 10-ти клас не стигат да се вкара целия материал. Липсва цяла една година. И тук, според мен, верния ход за министъра е да поиска от Законодателя отлагане с една година на влизането на новите програми- това ще бъде и годината нужна на 5-ти и 6-ти клас, за да си вземат материала. Всичко останало, при всички случаи, ще е свързано с "компресиране " по думите на предишния министър, с орязан материал и с деца, които няма да се поставени в равни условия с по-големите и по-малките си съученици.Тук министърът трябва да прецени - децата ли са по-важни или отчитането, че един Закон е приет успешно независимо какво носи след себе си. Нека спрем дотук -като за първия един месец тези задачи са достатъчни !

Последвайте страниците ни във Facebook и Instagram:    Facebook  Instagram

Още от Елиана Димитрова


Май че е късно, либе, за китка....

31.08.2016


Натискът на общественото мнение и защо го отнесе "Робинзон Крузо"

19.03.2016


РЕКЛАМА

Нови публикации в блогове


Ще пие ли Пендаровски вода от извора

10.11.2019, Костадин Филипов


Реквием за един успех

02.11.2019, Костадин Филипов


Няма реформи по време на кампании

27.10.2019, Костадин Филипов


Октомври ще бъде април, или май…

19.10.2019, Костадин Филипов



По света и у нас, емисия – 12:00, 17 ноември 2019 г. Всички емисии

РЕКЛАМА

Извънредни новини:

Този сайт използва БИСКВИТКИ (cookies).Като продължавате да използвате този сайт, вие се СЪГЛАСЯВАТЕ с използваните от нас БИСКВИТКИ.

----