Покрай нашумялата през последните няколко години мания за използване на дронове и за развлекателна, и за работна цел, се повдигна и въпроса за налагане на регулации за тяхното движение. Какви ще са новите законни ограничения разказва Благой Цицелков.

Пет години след масовото използване на дронове днес летящите машини имат много приложения - от заснемане на събития и красиви гледки, охранителни и военни операции, през въздушна реклама, доставки на стоки, спасителни мисии, дори мониторинг на земеделската продукция. Машините, които често тежат около един килограм, позволяват на собствениците им да хвърлят любопитен поглед, където пожелаят.

Забраната била въведена през юли 2016 г., след като американски турист решил да заснеме площад "Сан Марко" от високо. Любителският дрон на американеца обаче се разбил на площада. Ранени нямало. След оплакване в полицията мъжът бил глобен с 50 евро. Месец по-късно в сила влезли драконовски глоби за летене с дрон на града. Нашенец отнесе първата.

Български турист отнесе глоба от 2046 евро за пилотиране на дрон над площад “Сан Марко” във Венеция.

Според местните медии италианските карабинери хванали българина, когато управлявал с дистанционно устройство дрона си над камбанарията на площада. При повече търпение можел да направи снимките и без да му се налага да заплати солена глоба за това. А чрез разрешително, за което обаче се чака няколко седмици

Венеция е един от многото примери за места, където летенето с дрон не е желателно. Първата беше въведена в Щатите. Там действат няколко закона, забраняващи употребата на летателните апарати с камера в целия Вашингтон, Ню Йорк, щатите Аляска, Монтана и Колорадо, летища, военни обекти, националните паркове. Във Флорида дори униформените нямат право да да наблюдава гражданите по този начин.

Вече се появяват информации, че терористичната организация "Ислямска държава" вече модифицира успешно конвенционални дронове с цел да ги превърне в летящи бомби. Паралелно с това от новата технология се възползват и търговците на наркотици.

Във Франция пък обучени орли свалят дронове, когато летят над важни за националната сигурност на страната обекти. Така е и във Япония, а глобата при неспазване на рестрикцията е 8000 лева. Във Швеция правителството наложи пълна забрана за летене с дронове, в Германия обмислят, след като само през миналата година бяха регистрирани над 60 инцидента с летателните апарати във въздушното пространство на страната.

През април 2016-а самолет Еърбъс А320 беше ударен от дрон във Великобритания. Инцидентът станал по време на кацането на пътническата машина на летище Хийтроу. Самото приземяване било безпроблемно, а пътниците се разминали с уплах.

Манията по дроновете вече е факт и у нас. Все повече хора ги използват, за да заснемат различни свои изживявания. Цената им варира от 1000 до 3000 лева, в зависимост от качеството на картината и мощността на дрона. Междувременно обаче от Института за космически изследвания и технологии към БАН разработват изготвянето на законни регулации за дроновете. Според тях всеки дрон, които тежи над 250 грама ще подлежи на регистрация.

И докато в Щатите забраняват на полицията да използва дронове по време на работа, то у нас униформените ще разполагат и с дронове. Първоначално с тях ще се обезпечава сигурността на гостите от Брюксел в София, по време на председателството на България на Съвета на ЕС през първата половина на 2018-а.

И докато се обмислят всякакви видове рестрикици, свeтoвният пaзap нa бeзпилoтни лeтaтeлни cиcтeми пpeз миналата гoдинa беше oцeнен нa 7,3 милиapдa дoлapa. България също се дивжи бързо в развиването на този сектор, като дори преди година беше проведено първото състезание с дронове у нас, организирано от един от големите търговски центрове в столицата. Най-добрите български пилоти демонстрираха майсторско летене със скорости от над 100 км/ч. Дори тази скорост обаче не спаси един дрон, решил да полети на Сибирски тигри този февруари. Само за няколко минути животните се справиха с вредителя.

Каква ще е съдбата на летателните апарати зависи от всички нас.