Още един защитен механизъм е необходим на малките училища - средства за закупуване на материално-техническа база. В момента те изпадат в затруднение дори, когато трябва да сменят счупено стъкло. Причината- делегираният бюджет е много малък и едва стига за плащането на парното и учителските заплати, които по правило са най-ниските.

София

27-о средно училище в 6-ти микрорайон на "Люлин" има само 164 ученици или по една паралелка от 1 до 10 клас, някои от които маломерни. 35% от децата тук са от ромски произход, а заради лошо управление на училището единайсти и дванайсти клас няма. Преди година училището поела Рилка Иванова и веднага се сблъскала с неволите на малкия делегиран бюджет. Въпреки променената наскоро формула за формиране на бюджета на малките училища, парите пак не стигат.

Рилка Иванова - директор на 27 СУ: Най-тежкият проблем е плащането на сметките към "Топлофикация". БНТ Колко струва месечно парното ви? - Между 6-8 понякога и 9 хиляди струва. БНТ: И как успявате да ги платите? - Не успяваме да ги платим, но се възползваме от защитните механизми на Столична община.

Така общината дала 40 хиляди за парното, за да имат изобщо учителите заплати.

Христина Пешева, завеждащ "Администрация", 27 СУ: Те са в едни тежки условия поставени, тъй като работят за минимални заплати т.е. на най-ниския праг, който има. Освен това нашите учители поне от 8 години не са получавали пари за облекло, парите, които се полагат по празници.

Учителските заплати са по около 700 лева. За съжаление и с 20%-ното увеличение от 1 януари те ще останат на долния праг. И още - заради малкия делегиран бюджет не могат да се закупят никакви допълнителни пособия или да се направят ремонти. Не могат да сменят дори едно счупено стъкло.

Тук казват, че се въртят в омагьосан кръг - заради малкото ученици материалната база е лоша, а заради лошата материална база, тук не искат да идват ученици. Затова предложението е - още един допълнителен защитен механизъм.

Рилка Иванова - директор на 27 СУ: Да се отделят средства за подобряване на материално-техническата база, защото това е нещо, което ни липсва, а обществото и родителите имат нужда.
Христина Пешева, завеждащ "Администрация", 27 СУ: Да се предложат други механизми, които да оценяват не само броя ученици, а реално случващото се в училището.

Тук не липсват млади учители, не липсва и желание за работа, а най- голямата мечта е единственото училище на "Люлин" 6 отново да се напълни с ученици. Сега те са избягали или в околните квартали, или в централните училища, нещо което Наредбата за прием в първи клас позволява. Засега тук очакват подкрепа!