Двулентовият път през Кресненското дефиле отдавна вече не може да поеме увеличения трафик, предупреждават пътни експерти. Заради движението на ТИР-ове, изпреварванията носят най-много смърт в дефилето. Годишно държавата губи 2 млрд. лв. от катастрофи - за медицинска грижа, обезщетения, възстановяване на инфраструктура, пресметнали са от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи: Статистиката показва, че на магистрала загиват най-малко хора. Ние искаме това - да се направи магистрала, за да ги няма тези паметници, тези ранени хора и техните семейства да не страдат повече. Всъщност тези 1,5-2 млрд., които ние губим като общество всяка година, искаме да ги намалим и да ги спестим.

За 5 години в дефилето са станали 270 катастрофи. В участъка Благоевград-Сандански са станали 893. Ранените са общо 419 души, загиналите - 77. Освен човешките жертви, местните хора смятат, че ще претърпят и огромни загуби в крайпътните си хотели, ресторанти и магазини.

Димитър Христосков, собственик на заведение в Кресненското дефиле: Ако това остане като магистрален път тук, трудно ще ни разреши някой да работим, защото това ще е някакъв скоростен път. Паркингът е малък, заходът към заведенията ще е труден.

Димитър Христосков, който има заведение в дефилето, обяснява, че ако едното платно на магистралата мине през дефилето, а второто в посока София - източно от Кресна, както предвижда последният пети проект, той ще трябва да заобикаля от Кресна до Симитли по едното магистрално трасе, след което да се върне по другото през дефилето до Кресненските ханчета.

Димитър Христосков, собственик на заведение в Кресненското дефиле: Пътните връзки са горе - към Стара Кресна, Ощава, Мечкул, Ракитина - тама са тия пътни връзки. Тука къде ще има пътна връзка? Тук за самото дефиле няма никъде пътна връзка.

Дафина Донева, която работи в магазин в Кресна, е на обратното мнение - магистралата да мине именно оттук.

Дафина Донева, работи в магазин в Кресненското дефиле: Да си остане магистралата по тоя път, иначе - дома... Отпускарски месец, отиват на Гърция, на море и спират за вода, за бира, купуват по нещо.

Според петия проект за магистрала, в дефилето са предвидени пет пътни възела и площадки за бизнес и търговия.

Иван Бойков, изп. дир. на Камарата на строителите: В този вариант е помислено и за това. Има пътни възли, един път извадено движението от Кресна, втори път - има създадени площадки за бизнес, така че е потърсено техническо решение за това - хората да не останат заобиколени, така да се каже.

Кой вариант ще бъде избран за магистралата в района - в, извън дефилето или тунел, тепърва ще се решава.