Новата визия на квартал "Капана" в Пловдив привлича все повече туристи от страната и чужбина. В последните 4 години расте и броят на работните места, които се разкриват в Капана. С превръщането му в първия квартал на творческите индустрии у нас, в "Капана" отварят врати десетки заведения и ателиета, увеличават се и местата за настаняване на туристите.

Пловдив

Ивайло Дернев - журналист и собственик на заведение: "Капана" не е просто един квартал, а е нещо много повече и всъщност не е просто място за правене на бизнес, а е място за създаване на дух.
Яна Цветкашка - собственик на ателие „Ръкоделница": Хората сме тези, които ще си отидем, но Капана е мястото, което ще съхрани своя дух.

Той е журналист и собственик на заведение. Тя прави малки чудеса с парчета плат. И двамата са влюбени в квартал Капана. Тук те не просто работят, а сбъдват мечтите си.

Ивайло Дернев: Отдавна искахме да попаднем в капана на "Капана". Идеята за нашето заведение не беше просто да правим бизнес, а всъщност това да е естественото продължение на нашата редакция, тука да се случват срещи с приятели, с читатели. Горе са ни офисите, редакцията, барът ни и журналистиката вървят ръка за ръка тъй като едното помага на другото. Барът ни помага твърде много в това да бъдем независими журналисти, което е нашата основна цел.
Яна Цветкашка: Ателието е семейно, така стартирахме. До мен са съпругът ми и майка ми в това начинание. Те се занимават, главно майка ми, с мокро плъстене. Нямахме съмнение, че за да стартираме идеята си трябва да сме в "Капана", "Капана" винаги е бил място в което е имало ателиета, т.е. имало е майстори, имало е хора, които се занимават с ръчна работа . Капана е квартала на занаятите, квартала който трябва да се поддържа и е добре да се поддържа духа жив.

Този дух витае още от 15 век, когато две малки пазарни пространства, наречени „Ун капан" и „Буюк капан" се изпълват с търговци. От тук идва и името на мястото, което бързо се превръща в занаятчийската чаршия на града. През 1652 г. около Куршум хан вече работят над 800 дюкянчета, които изпращат стоки към Виена и Калкута. А малките калдъръмени улички се кръщават на занаятите, които се развиват в Капана- Железарска, Златарска, Абаджийска и Кожухарска пазят имената си и до сега. През 2013 година стартират серия проекти, които отново превръщат "Капана" в квартал на творческите индустрии. Разширява се пешеходната зона, ремонтират се тротоарите, пренарежда се паважа. Идват и новите обитатели.

Ивайло Дернев: Дойдохме първи на тази улица и в първия момент, след като стъпихме тук бяхме доста притеснени, тъй като нямаше живот. Открихме месец март преди две години и половина и за този период виждате какво се случи, само на една улица има над 20 търговски обекта нови, чисто нови.

По данни на район „Централен" в Пловдив, до 2015-та в "Капана" има регистрирани 14 заведения. А през последните две години тук отварят още 18 кафенета, барове и ресторанти, както и три хотела. Десетки магазини за дрехи, ателиета за ръчно изработени сувенири и галерии също стават част от пулсациите на "Капана". Трудно може да се назове точен брой на търговските обекти, но по информация на Националната приходна агенция в квартала на творческите индустрии има 347 фискални устройства.

Ивайло Дернев: Хората, които се опитват да инвестират тук го правят все по - качествено и с все по - сериозно отношение към средата, което е много, много важно. Всъщност конкуренция тук по - скоро няма, ние си помагаме чрез идеи, чрез визии ако щете за бизнеса, който правим. ...В това трябва да бъдем всички много предпазливи, за да не израждаме това, което създадохме с общи усилия всички заедно в определени моменти това се забелязва, уклон към как да кажа, промяна на този дух който витае тук.
Яна Цветкашка: Истината е, че когато държиш галерия или място дори като нашето, не е лесно да изкарваш наема си дори, не слагам изобщо другите разходи. На мен специално ми липсват галериите, които затвориха врати, липсват ми фотографските техни изложби, липсват ми уъркшоповете техни, макар и рядко които правеха.
Ивайло Дернев: Наемите в зоната скочиха поне два или три пъти, което на практика гони всички хора, които се занимават с креативни индустрии. Това става скъпо. Мисля, че трябва да се привличат нови публики тук и трябва всички да работим в тази посока.

Сред основните събития, които се провеждат тук, е тридневният "Капана фест", който привлича хиляди посетители.

- Атмосферата, която се създава, е незабравима, наистина. Много млади хора се събират и всичко се случва навън, това е най-хубавото.

Яна Цветкашка: "Капана" смени и публиката си. "Капана" смени душата си според мен защото "Капана фест" - фестивала не е този културен фестивал, който би следвало да се случва в "Капана". Да, знаменцата в Капана отбелязват някаква тържественост и приповдигнатост, но аз мисля, че сградите са далеч по - красиви и ще надживеят виниловите знаменца. Капана така или иначе е място, което ще остане красиво с дух и душа сам по себе си.

Работилници, галерии, кафенета, бирарии, фестивали...Това е живота в първия Квартал на творческите индустрии у нас: творчески индустрии, които всяка година създават 10-ки нови работни места. А духът на "Капана" може да усети и цяла Европа още след около година - през 2019-а, когато Пловдив ще се превърне в културна столица на Европа.