Цените на застраховките "Гражданска отговорност" и "Автокаско" трябва да бъдат различни за внимателните шофьори и за нарушителите. За това работи междуведомствена група с участието на експерти от Гаранционния фонд и Комисията за финансов надзор. Те са избрали консултант, който да определи критериите, по които ще се изчисляват застраховките. Готови ли са обаче тези критерии и ще може ли шофьорите да се възползват от преференциалните цени от началото на следващата година...

За изграждането на системата бонус-малус се говори не от години, а от десетилетия у нас. За съжаление ще продължи да се говори и през 2018 г. Все още консултантите по проекта не са представили критерии за формирането на системата, те имат срок да го направят до средата на декември. Това обясни шефът на Гаранциония фонд Борислав Михайлов.

След като консултантите предложат своите критерии за намаление и или увеличение на застраховките, междуведомствената група трябва да ги одобри и да ги включи в нова наредба, която да бъде издадена от Министерството на финансите. В този период се предвижда и време за обществено обсъждане. Това на практика означава, че е невъзможно въвеждането на системата от Нова година и отново изрядните шофьори няма да бъдат стимулирани.

Според изчисленията на застрахователите, след въвеждането на системата бонус-малус, невнимателните шофьори би трябвало да плащат с до 150% по-високи застраховки, а изрядните с до 20-25 на сто по-ниски от стандартните. Според КАТ, сред основните критерии трябва да бъде карането с превишена скорост, неспазването на пътни знаци и т.н.

Това, което на мен ми направи впечатление е, че от Гаранционния фонд дават сигнали, че новата система няма да следва всъщност самите шофьори, а техните автомобили. Тоест различният размер на застраховките ще се формира от претърпени пътни инциденти на колата и предизвиканите с нея. Срещу това от години протестират от асоциации на хора пострадали от пътно-транспортни произшествия.

Припомням, че системата бонус-малус има за цел да намали щетите и самите пътни-инциденти. Тя се прилага в много страни. Едно от условията за успешната ѝ работа е да има свързаност между информационните системи на застрахователите, гаранционния фонд и КАТ. През миналата година Комисията за финансов надзор издаде наредба, която позволява свързването на системите и то вече е осъществено частично.

Без връзка по между си досега застрахователите разчитаха на информация на шофьорите, а както знаете, никой не би искал да си признае, че предизвиква катастрофи с невнимателното си поведение.