Комисията по отбрана прие проекта за купуване на два патрулни кораба за Военноморските сили. Корабите, които трябва да бъдат придобити за 940 млн. лв., ще осигурят морския суверенитет на България в Черно море, заявиха от Министерството на отбраната. Проектът трябва влезе за гласуване в пленарна зала до края на юли.

След като предишният проект за корабите претърпя провал, година по-късно депутатите решиха България да придобие два патрулни кораба, които да бъдат построени от българско предприятие. 15% от морския ни суверенитет се гарантира от НАТО, останалите са наша грижа.

Контраадмирал Митко Петев, командир на Военноморските сили: Единствено и само чрез Военноморските сили на Република България, Българската армия, съответно Министерство на отбраната, може да изпълни своите ангажименти по гарантиране на суверенитета на останалите 85%, които включват прилежащата зона и изключителната икономическа зона. Това, за да се случи, основният гръбнак на тези способности са патрулните кораби.

Двата кораба ще трябва да бъдат снабдени със сензори и оръжия и за радиоелектронна война. Според проекта, двата патрулни кораба трябва да могат да плават автономно без презареждане между 7 и 14 дни, което означава, че еднакво добре ще се справят както с охраната на морския ни суверенитет в акваторията на Черно море, така и със задачите в рамките на мисии на НАТО далеч от родината.

Сега Военноморските ни сили имат шест кораба: три са съветско производство и три - белгийски-втора ръка, купени преди 10 години и чиято модернизация е доста трудна. Двата кораба са само началото, обяви военният министър Красимир Каракачанов.

Красимир Каракачанов, министър на отбраната: Не може да започнем с шест нови кораба, започваме с тези два и с намерението да модернизираме фрегатите, за да може в следващите години да си изпълняваме функциите по море. Разбира се, ако Народното събрание реши, че може да отдели, подобно на Румъния, за следващите 9 години 10 млрд. евро - мисля, че може да пристъпим към по-грандиозни проекти.

Четири са корабостроителниците в България и 12 предприятията за корабно оборудване, които също могат да участват в проекта на стойност 940 милиона лева с ДДС.