Френски съд отхвърли искове за обезщетения на оцелели и близки на загиналите при корабокрушението на ферибота "Естония" в Балтийско море през 1994 г. Ответници по делото бяха две компании: германската, която е построила кораба, и френската, която му е издала сертификат. Съдът постанови, че ищците не са представили доказателство за наличие на сериозни или преднамерени грешки от страна на двете компании.

Съдебното решение идва четвърт век след най-тежката катастрофа с пътнически кораб в европейски води.

Фериботът "Естония", който пътува между Талин и Стокхолм, потъва при буря в нощта на 27 срещу 28 септември 1994 г. Загиват 852 души - главно шведи и естонци и оцеляват едва 137.

Три години по-късно международна комисия установява, че поради дефект в устройството за затваряне на носовата врата в кораба е нахлула вода. Но той не е вдигнат от дъното, не е правена независима съдебна експертиза и причините за крушението не са категорично установени.

Над 800 оцелели и близки на загиналите получиха обезщетения за материални вреди от общо 130 млн. евро от естонската фериботна компания.

Над 1100 души обаче потърсиха обезщетения за морални вреди за общо 40 млн. евро от строителя на кораба и компанията, издала сертификата за годност.

Днешното решение не разколебава ищците.

Франсоа Ломбрес, адвокат на ищците: Съдебното решение ни разочарова, но след анализ се опитаме да продължим. Трудно е да се каже какво ще стане, но имаме право да обжалваме.

Делото започна преди 23 години и два пъти е стигало до касационен съд.