В едно имение, построено през XVII в., на 15 км от Лион френският артист Тиери Ерман прави нещо необикновено - музей на хаоса. Върху площ от 12 000 кв.м той събира 4 509 произведения на модерното изкуството, комбинацията от които създават една пост-апокалиптична картина.

© Мария Андреева

Тиери Ерман е роден през 1962 г., в град Авиньон - артист, скулптор, бизнесмен и масон, с леви политически убеждения, в момента е председател на група Serveur, която се занимава с управление на база данни на търгове в сферата на изкуството. През 2011 г. е на 388-о място в списъка на най-богатите французи.

Идеята му за създаването на "Къщата на Хаоса" идва от мистериозния френски алхимик Фулканели и неговите произведения. Идеята на Ерман е да създаде Катедралата на модерното изкуство - първия частен музей в региона. Историческите данни сочат, че музеите са такива, каквито ги познаваме от сравнително скоро - едва от XVIIв., а първият такъв музей във Франция отваря врати през 1694 г., в Бесансон.

Повечето музеи в страната се създават по време на Революцията, когато известни произведения са конфискувани от дворците и са сложени в музей, за да станат публично достояние. Така, например, в Париж Лувърският дворец става музей и до днес съхранява хиляди произведения на изкуството.

Работата на Ерман по проекта, който той често нарича свое дете, започва през 1999 г. с идеята да изгради паметник на еклектичните му религиозни вярвания, които варират между вижданията на Римокатолическата църква и алхимията. Според Ерман има три вида Хаос - алхимичният - "materia prima", математическият - "Теория на хаоса" и политическият хаос.


© Мария Андреева
© Мария Андреева

На стените на имението можем да видим изрисувани Папа Йоан Павел II, саламандри и животни свещени за алхимиците. Избира точно тази сграда, защото преди на това място се е намирал протестантски храм, който става гробище на около 800 души. В двора на имението си редом до скулптурата на петролен танкер има и реставрация на протестантски храм.

За артиста основна цел днес е да покаже катастрофалното начало на XXIв. и атентата на 11 септември 2001г., който приема за "кота нула" и смята, че с това събитие се слага край на Стария свят и се слага начало на безкрайни войни, насилие, омраза и геополитически, и природни катастрофи.

Ерман инвестира около 5 млн. евро и заедно с още няколко световно известни артисти изрисува двуетажната къща и нейния двор в черно-бели портрети на известни личности, между които президента Буш, Осама бин Ладен, Майка Тереза, баба Ванга, Фидел Кастро, Фройд. Дворът е пълен със скулптури - едни от най-известните са "бункера", разбит хеликоптер, самолет, няколко коли и модел на разрушения Световен търговски център.

© Мария Андреева
© Мария Андреева

Често първият въпрос, който хората задават на Ерман, е "Защо?". Защо артистът се решава на подобен проект и прекарва години от живота си в работа? Какво означава цялото произведение за него?

"Тероризмът днес има хиляда лица", казва Тиери, застанал под портрета на Ариел Шарон и Ясер Арафат. - "Винаги гледай лицето на другия."

Произведението на Ерман не остава незабелязано от властите и става жертва на множество съдебни атаки, които имат за цел да затворят музея. През 2004 г., кметът на града подава жалба срещу Ерман за неспазване на градския ред.

През 2006 г. е осъден да върне имението в първоначалния му вид, като за всеки ден неподчинение трябва да плаща глоба от 75 евро. Малко по-късно същата година е осъден да плати 200 000 евро глоба за това , че няма разрешително за изложба, която да обхваща повече от 40 куб.м, като по този начин се признава, че "Къщата на Хаоса" действително е произведение на изкуството. На 7 юли 2016 г. Тиери Ерман печели делата.

"Къщата на Хаоса" е отворена всеки уикенд. С 120 000 посетители годишно музеят няма аналог в света.


© Мария Андреева
© Мария Андреева
© Мария Андреева