Всяка година десетки хиляди дизелови автомобили в Белгия преминават техническите прегледи, въпреки че филтърът им за твърдите частици е отстранен незаконно. Филтрите спират отделянето на вредни вещества във въздуха. Те са задължителни, за да отговаря автомобилът на европейските норми за опазване на околната среда, но трудно се проверява дали са налични.

През 2011 година Европейската комисия променя изискванията към новите дизелови автомобили в Европа. За да отговарят на eвропейските екостандарти, те трябва да притежават филтър за твърдите частици. Иначе автомобилите отделят прекалено много вредни емисии, които не само замърсяват въздуха, и са и причинител на рак.

Разследване на фламандската обществена телевиция Ве Ер Те показва, че автомобил с незаконно отстранен филтър за твърдите частици без проблем може да премине техническия преглед. Десетки автогаражи в страната са се специализирали в нелегално отстраняване на филтрите, като след това манипулират софтуера на автомобила. По този начин операцията остава незабелязана.

Осло забранява дизеловите автомобили

Осло забранява дизеловите автомобили

Столицата на Норвегия ще забрани движение на дизелови коли. Мярката е опит да спре силното замърсяване на въздуха.

Люк Пауелс, журналист от Ве Ер Те: Смяната на един такъв филтър струва 2000 и повече евро. Някои автоцентрове предлагат отстраняването им, което струва около 450 евро.

Според експерти техническите тестове в Белгия са доста остарели. А гаражите се възползват от това и дори рекламират публично нелегалната си услуга. Според белгийските журналисти в 18 държави в Европейския съюз нелегално се отстраняват филтри за твърди частици. България също е сред тях.