Масови проверки на ТИР-ове и леки автомобили започват ДАИ и МВР в цялата страна. Инспекторите следят за превишаване на скоростта, документи на превозвания товар, за употреба на алкохол и наркотици. Полицията стартира и операция „Скорост“, която се провежда в целия Европейски съюз от 21-и до 27-и август. Освен за превишена скорост и употреба на упойващи вещества, пътните полицаи ще проверяват и за валидна застраховка „Гражданска отговорност“. Наш екип проследи акция на МВР и ДАИ.

Специализираната операция на ДАИ и МВР започна рано сутринта на Околовръстния път на София при разклона за Казичене. Инспекторите извършват оценка и анализ на риска и спират всеки ТИР, като наблюдават за определени съмнителни белези в движението на камиона, обясняват от ДАИ.

инсп. Трифон Москов, Държавна автомобилна инспекция - София: Проверява се техническата изправност на МПС, проверява се дали водачите са употребили алкохол, проверява се работното време на водачите - време за работа и почивки.

Оказва се, че шофьорите на ТИР-ове масово карат над нормата за почивки. На всеки 24 часа те задължително трябва да почиват по 9 часа. Каране часове над допустимото, обаче, показват и тахографските шайби на три ТИР-а, които спират пред нас за проверка.

Шофьор: Те си вършат работа хората, аз какво да направя? Нищо не мога да направя...

БНТ: Видях че ви взеха тахошайбата, спазвате ли си почивките?
Шофьор: Спазвам ги, спазвам ги.
БНТ: Колко часа ви се полага почивка?
Шофьор: Еми девет, единадесет...
БНТ: Няма мърдане?
Шофьор: Ами няма.

Минути след началото на акцията, словашки ТИР се прилепва зад камиона пред него, без дистанция, опитвайки се да избегне проверката на ДАИ. Инспекторът, обаче, излиза буквално по средата на пътното платно и все пак успява да спре словака.

Шофьор: Курсът ми е от Турция до Босна и Херцеговина.
БНТ: Май Ви глобиха.
Шофьор: А, не. Изряден съм.

И този шофьор заяви, че почива редовно по нужните девет часа на всеки 24.

Инспекторите следят изкъсо разпечатките от тахографите.

инсп. Трифон Москов, Държавна автомобилна инспекция - София: Ако автомобилите са с дигитален тахограф, се гледат разпечатките от дигиталните тахографи. Ако автомобилът е с аналогов тахограф, се гледат тахографските шайби.

Проблемът е, че изобретателните шофьори на тирове вече са намерили начин да манипулират и дигиталните тахографи, като залепват обикновен магнит под устройството.

По преценка на пътните полицаи шофьорите минаваха тестове за алкохол и упойващи вещества в кръвта. Всички проби бяха отрицателни.

След като бъде спрян и му бъде съставен акт за нарушение, шофьорът на ТИР-а бива откарван на наказателен паркинг. Там му се издава наказателно постановление и едва след като заплати глобата си, шофьорът може да напусне страната.

Проверките на ТИР-ове и леки автомобили продължават в цялата страна.