Какво говорим и в каква среда говорим? Разговор с Мери Хокадей, отговаряща за редакционната стратегия на BBC World Service - международните новини на британската обществена медия Би Би Си. Пред камерата на БНТ тя сподели, че философията на Би Би Си е, че в журналистите в медията трябва да бъдат точни и бързи, но все пак предпочитат да са точни и малко по-бавни, отколкото най-бързи и да сгрешат.

Информация на върха на пръстите, навсякъде, по всяко време. Новини, прегледани набързо на екран, който държиш в ръка и управляваш с пръстов отпечатък. Виртуален свят, където границите между истина и лъжа са неясни. Споделеното от приятел във Фейсбук измества телевизионния репортаж. Фалшивите новини с един клик достигат милиони. Журналистите са изправени пред изпитанията на нова среда.

Мери Хокадей, отговарящ за стратегията на BBC World Service: Изразът „фалшиви новини“ се използва за много неща, но означава измислени новини. Има хора, които седят в спалните си, пишат неща, качват ги онлайн и печелят много пари от това, че върху тях се кликва. Винаги е имало фалшиви новини - държавната пропаганда ни е позната от десетилетия, ако не и от векове. Американският президент използва израза „фалшиви новини“ за отразяване на събития, които не харесва. Това е предизвикателство, но журналистите и в Америка, и по света, са си дали сметка пред какво са изправени и какви са трудностите в изпълнения с шумове свят на интернет и се борят с тях - ние вършим добра работа, показваме, че вършим добра работа и обясняваме защо това е важно за аудиторията. И трябва да ви кажа, че срещам голяма подкрепа за добрата журналистика.

В днешния медиен свят най-бързият печели, а времето за проверка на факти и твърдения е сведено до минимум. Въпросът е коя медия какво избира да жертва.

Мери Хокадей, отговарящ за стратегията на BBC World Service: Светът е твърде забързан, откакто има 24 -часови радио, телевизия, социални платформи хората искат да знаят всичко на мига. Философията на Би Би Си е, че искаме да бъдем точни и бързи. Но във всички случаи предпочитаме да сме точни и малко по-бавни, отколкото най-бързи и да сгрешим.

Технологиите променят вида на медиите, също вкуса и навиците на аудиториите, но ни най-малко не поставят под съмнение принципите на журналистиката и ролята на журналистите.

Мери Хокадей, отговарящ за стратегията на BBC World Service: Аз съм оптимист, вярвам, че в крайна сметка хората искат да знаят какво става по света, искат новини и информация, на която могат да вярват. Ние в Би Би Си и в други уважавани медии искаме да сме сигурни, че правим новини по правилния начин, стремим се към точност, безпристрастност и сме напълно открити към аудиторията си относно начина, по който си вършим работата и относно причините, поради които могат да ни се доверят.

Информацията мигрира онлайн, с нея - и аудиторията. Родените заедно с мобилните телефони живеят през екраните им. Според Мери Хокадей обаче ключът към сърцата на младите е съдържанието, което се предлага.

Мери Хокадей, отговарящ за стратегията на BBC World Service: Младите хора харесват телевизията, но я гледат по различен начин - по поръчка, по- късно от момента на излъчването или онлайн - видео вместо телевизионна продукция, но в крайна сметка - публиката решава. Ако телевизионните новини са интересни, поднесени завладяващо, значими и полезни, тогава младите хора, както и възрастните, ще ги гледат. Но трябва да се борим по-усилено за тяхното внимание, и трябва да направим така, че добрата журналистика, която създаваме, се намира в дигитален вариант и в социалните мрежи, трябва да сме там, където е аудиторията.

Истина срещу лъжа и въпросът пред всеки журналист - как да направи така, че истината винаги да побеждава.

Мери Хокадей, отговарящ за стратегията на BBC World Service: Това е твърде голям въпрос за един журналист. Но в Би Би Си работим здраво, за да създаваме заслужаваща доверие журналистика и за да я направим достъпна за хората във всички платформи, където я търсят. Затова сме медията с най- високо доверие във Великобритания, имаме много добра репутация и аудиторията ни по света се увеличава. В крайна сметка хората искат добри, надеждни, заслужаващи доверие новини.